Facebook, Twitter, LinkedIn a spol.: Jen další bublina?

| Tomáš Hart

Když na začátku tisíciletí praskla internetová bublina, hodně investorů se díky svým nereálným očekáváním nehezky spálilo. Velká část firem tehdy nevykazovala žádné příjmy a nebyla schopna představit reálný model, jak budou vydělávat peníze pro své investory. Nyní se, podle některých pozorovatelů, děje něco podobného.

Pinterest, který nemá žádné příjmy, byl venture kapitálem ohodnocen na 4 miliardy USD. Twitter je také ve ztrátě, ale jeho IPO byl hitem podzimu. Populární Snapchat, který má odhadovanou hodnotu kolem 3 miliard USD, nemá dokonce žádné příjmy. I další příznaky, jako jsou růst cen domů v okolí San Francisca (letos +15 %) nebo cena pronájmu kanceláří v Silicon Valley (+23 % od začátku roku) naznačují, že investoři opět technologickým firmám věří a jsou připraveni to důvěru vyjádřit i finančně.

Trendu napomáhají i minimální úrokové sazby, kterými se Fed snaží podpořit ekonomiku, a malý růst velkých a tradičních firem, což investory nutí hledat příležitosti, kde se dá.

Tentokrát je to jiné

Některé věci jsou ale nyní jiné než při internetovém fiasku před třinácti lety, upozorňují znalci. Firmy mají ve vedení o hodně zkušenější manažery než tenkrát, existují v průměru o hodně déle než tehdejší start-upy (nyní 13 let, tehdy 4 roky) a na rozdíl od přelomu tisíciletí existují již nyní firmy, které na Internetu dokázaly utržit reálné peníze, což se tenkrát téměř nikomu doopravdy nepovedlo (nyní třeba Facebook, Twitter nebo Linkedin), a mají reálnou uživatelskou základnu (Pinterest má 43 milionů registrovaných uživatelů).

Další novinkou, která zvyšuje přísun peněz, je možnost malých investorů se podílet (prostřednictvím investičních poolů) na investicích do start-upů. Někteří ale upozorňují, že venture kapitál ve své nejlepší formě vydělá jen asi na pětině investic, které "zkusí". Investoři, kteří si nemohou dovolit takové množství rozložených investic, se vystavují 80% riziku, že o své peníze přijdou, varují odpůrci sdružování peněz od individuálních malých investorů na investice do start-upů.

Každopádně se akcie prodávají za vysoké ceny, takže opatrnější investoři již uvažují o tom, zda již není vhodná doba na to z rozjetého vlaku vystoupit.


Letos se díky renesanci akcií Facebooku, úspěšnému IPO Twitteru a obecně dobré náladě na trhu daří akciím sociálních médií velice dobře, do 14. listopadu posílily dvakrát více než index S&P 500.

Global X Social Media Index ETF
Global X Social Media Index ETFZdroj: Google
reklama
reklama