Akcie: Lednový efekt se v posledních letech přesouvá na prosinec, jen ty Vánoce Santovi nikdo nechce přesunout na listopad

| redakce

Lednový efekt je sezónní "pravidlo", podle kterého se akciím v lednu extrémně daří. Mimořádný výkon přitom zpravidla předvádějí cenné papíry firem s menší tržní kapitalizací (small caps), největší firmy na burze (large caps) za nimi zaostávají. Pohled na uplynulých 20 let je ale v něčem překvapivý.

První graf ukazuje velice dobře sezónnost amerického akciového trhu v uplynulých 20 letech. Nejlepšími měsíci pro akcie byly duben a prosinec, který je v myslích investorů spojen s dalším sezónním "patternem", a sice takzvanou Santa Claus rally. V grafu jsou zobrazeny (dole ve sloupcích) i průměrná zhodnocení akcií v jednotlivých měsících. Lednový efekt se tedy nenápadně "přestěhoval" do Santova revíru.

Procento jednotlivých měsíců od roku 1994, které S&P 500 zakončil výše, než je zahajoval
Procento jednotlivých měsíců od roku 1994, které S&P 500 zakončil výše, než je zahajovalZdroj: Stockcharts.com

Druhý graf zobrazuje totéž, ale pro index Russell 2000, který zahrnuje firmy s menší tržní kapitalizací. Tento index mimochodem překonal svá historická maxima jako první z velkých amerických benchmarků a v posledních měsících se pohybuje v úzkém trendovém kanálu strmě vzhůru. V případě small caps je právě prosinec bezkonkurenčně nejlepší měsíc pro býky. I v případě menších firem se tedy potvrzuje, že Santa Claus rally a lednový efekt splývají v jedno, i když mají z historického hlediska poněkud jiná zdůvodnění.

Procento jednotlivých měsíců od roku 1994, které Russell 2000 zakončil výše, než je zahajoval
Procento jednotlivých měsíců od roku 1994, které Russell 2000 zakončil výše, než je zahajovalZdroj: Stockcharts.com

Za lednovým efektem stojí prostý historický fakt, že se investoři ve Spojených státech ke konci roku části svých akciových investic kvůli zbavují kvůli optimalizaci zdanění. V lednu je zase nakupují zpátky do svých portfolií a pomáhají k silnějšímu růstu hlavních akciových indexů. Pragmatičtější pohled na lednový efekt je ten, že v lednu sílí příliv peněz do podílových a hedgeových fondů, což nepřímo "nutí" jejich portfolimanažery k nákupům.

Santa Claus rally označuje růst akcií v prosinci, především v posledním týdnu obchodování před koncem roku. Většinou je považována za předzvěst lednového efektu, kdy investoři začínají sázet na silné lednové nákupy velkých hráčů. Také je spojována s tím, že se portfoliomanažeři, kteří během roku zaostali za trhem, snaží na poslední chvíli nákupy nejvýkonnějších titulů vylepšit obrázek a výkonnost svých portfolií.

reklama
reklama