Investiční pomocník budoucnosti aneb Jak na Twitteru oddělit finanční zrno od plev

Investiční pomocník budoucnosti aneb Jak na Twitteru oddělit finanční zrno od plev

| Tomáš Beránek

Sociální sítě nás provázejí na každém kroku a jen na Twitteru se každý den objeví kolem 400 milionů nových vzkazů. Mezi investory patří mezi twitterové profesionály Carl Icahn, který se svůj profil snaží využívat k poměrně tvrdému prosazování vlastních zájmů. Vzkazy, jež mají potenciál ovlivnit vývoj trhu, ale nemá na svědomí jen Icahn. Jak se ve světě burzovních a akciových tweetů neztratit?

"Sociální investování" zahájil v únoru 2011 jako jeden z prvních hedgeový fond Derwent Capital Markets Paula Hawtina. Jeho jepičí život je však dokonalým důkazem toho, jak nebezpečné může spoléhání se výhradně na sociální sítě být. Fond byl uzavřen již po měsíci kvůli "turbulentnímu vývoji na trzích" poté, co ratingová agentura S&P 500 odebrala Spojeným státům nejvyšší rating. Hawtin se nicméně nevzdal a letos založil novou firmu Cayman Atlantic, která na základě dat ze sociálních sítí investuje téměř 11 milionů dolarů.

Rychlejší než Carl Icahn

Mezi nejznámější projekty, které se Twitteru coby zdroji kurzotvorných zpráv věnují, patří mladá chicagská společnost Social Market Analytics nebo firma Eagle Alpha. Šéf Social Market Analytics Joe Gits princip služeb, které jeho firma klientům nabízí, vysvětluje na příkladu současného pozitivního vývoje ceny akcií technologické firmy Apple. "Své klienty jsme díky analýze dat z Twitteru dokázali na nezvykle pozitivní sentiment upozornit dříve, než na svém Twitteru Carl Icahn 13. srpna oficiálně oznámil, že koupil balík akcií firmy a věří v jejich růst."

Social Markets Analytics a jí podobné společnosti získávají přístup k datům z Twitteru přes službu Firehose, která je ve své podstatě feedem všech tweetů odeslaných z veřejných profilů. Počítačové algoritmy poté pomocí seznamu klíčových slov selektují tweety, jež se týkají burz a jednotlivých akciových titulů, ty následně analyzují a vyhodnocují, zda je jejich potenciální vliv na cenu konkrétního cenného papíru či burzy jako celku pozitivní, nebo naopak negativní.

Spolehlivost? Velká neznámá

"Z vlastní zkušenosti vím, že investoři milují tweety, které se týkají maloobchodu a spotřebního zboží. Lidé o nových produktech a službách tweetují velmi rádi a často a v případě společností, jako jsou Microsoft nebo Apple, mohou být reakce uživatelů skutečně poměrně spolehlivým indikátorem. Takové tweety totiž dokáží předznamenat, jak se novým produktům bude dařit a jak se jejich úspěch či neúspěch u zákazníků projeví na tržbách a ziscích konkrétních firem," vysvětluje pro New York Times zdroj, jež si nepřeje být jmenován.

O tom, jak obrovský význam v současném světě sociální média mají, svědčí i skutečnost, že americká komise pro cenné papíry (SEC) již v dubnu zveřejnila pravidla, jež regulují množství a druh informací, které o svém hospodaření firmy na sociálních sítích mohou zveřejňovat. Zaměstnanci velkých bank jako Goldman Sachs či Morgan Stanley sice mají bez ohledu na nedávné kroky SEC přístup ke službám typu Social Market Analytics nebo Eagle Alpha ze svých pracovních počítačů kvůli přísným bezpečnostním mechanismům zakázaný, velká část z nich ale firemní nařízení obchází přes své chytré telefony. Proč? "Zkrátka proto, že se nechtějí nechat ochudit o jeden ze stále významnějších zdrojů kurzotvorných zpráv," uvádí nejmenovaný obchodník s cennými papíry.

Spolehlivosti Twitteru coby ukazatele tržního vývoje se již v roce 2010 věnoval profesor Johan Bollen z Indiana University. A výsledky, se kterými před třemi lety přišel, byly překvapující. Podle Bollena koreluje předpověď vývoje amerického akciového indexu Dow založená na datech z Twitteru s reálným vývojem indexu až 87,6% měrou.

Ne všichni ale Bollenovo nadšení pro Twitter sdílejí. "K tomu, aby byly sociální sítě skutečně spolehlivým zdrojem kurzotvorných zpráv, by se objem relevantních příspěvků na Twitteru i Facebooku musel zněkolikanásobit," říká Ilya Zheludev z University College London. "Dokud se to nestane, bude se spolehlivost sociálních sítí pohybovat někde mezi nula a sto procenty." Značně rezervovaný postoj k Twitteru zaujímá i Thomas Watson z NYSE. Podle něj je hlavním problémem investování na základě sociálních sítí hrozba vzniku davového efektu, tedy jevu, při kterém investoři ve velkém nakupují nebo prodávají jen proto, že to dělají ostatní.

Zdroj: New York Times

reklama
reklama