Záplava špatných manažerů má těchto 7 důvodů

Záplava špatných manažerů má těchto 7 důvodů

| redakce

Neexistuje snad firma, v níž by se alespoň jeden zaměstnanec nezabýval otázkou, proč v manažerském křesle sedí zrovna "ten neschopný pitomec". Jsou ale takové námitky zaměstnanců oprávněné? Personalisté se shodují, že objevit schopného a vhodného manažera je někdy nadlidský úkol a že by majitelé firem nad stížnostmi zaměstnanců na své nadřízené neměli jen ledabyle mávat rukou. Proč se firmám stále nedaří vyhledávat vhodné vedoucí pracovníky?

1. Povýšení díky výborným pracovním výsledkům

Člověk se do manažerského křesla nezřídka dostane díky nadprůměrným pracovním výsledkům, které odvádí v některém z dílčích oddělení firmy. Nerozhoduje pak, zda je schopný řečník nebo výborný účetní. Manažerský post je často vnímán pouze jako jedno z řady zastavení na cestě složitou firemní hierarchií, přičemž si ale málokdo uvědomuje, že se nároky na řadové zaměstnance a vedoucí pracovníky diametrálně liší a že ne každý dobrý zaměstnanec dokáže být dobrým manažerem.

2. Minimální zkušenosti s vedoucími funkcemi

Noví manažeři jsou často "hozeni do vody" s jednoduchým vzkazem: Naučte se plavat sami, my s vámi nemůžeme ztrácet čas. První měsíce ve vedoucí funkci jsou ale pro rozvoj manažerských schopností rozhodující. Vyhráno nemají ani ti, kterým je nabídnuto jedno- či dvoudenní školení. Začínající manažer by neměl minimálně v prvním roce po svém povýšení do nové funkce nikdy zůstat sám, ale naopak by měl vědět, že se s jakýmkoli problémem, s nímž si neví rady, může obrátit na profesně staršího a zkušenějšího kolegu, který si na něj udělá čas.

3. S manažerskými vlastnostmi se člověk musí narodit

Některým "manažerským" vlastnostem a dovednostem se člověk nenaučí. Vedoucí pracovník musí být ambiciózní, ale zároveň musí vždy zůstat realistou, musí být nejen přísný, ale i přívětivý, kritický i spravedlivý. Manažeři se denně setkávají s desítkami lidí, jejichž chování a stylu jednání se musejí za každé situace umět přizpůsobit. Jednou ze základních vlastností úspěšného manažera by tak měla být tolerance.

4. Obtížné hodnocení manažerské kompetence

Majitelé velkých firem mnohdy nemají ani představu, podle čeho výkonnost vedoucích pracovníků posuzovat. Obzvláště pokud se firma ocitne ve složité situaci, která vyústí ve výměnu vrcholného managementu, je pro majitele firmy těžké stanovit, kde končí neúspěch a začíná prosperita. Kvality skutečného manažera vždy prověří až čas, a mnohdy se tak bohužel neschopnost manažerů prokáže až po několika letech.

5. Firmy se snaží vyhýbat radikálním změnám

Častým problémem velkých firem je extrémní neefektivita jejich řízení. Mnohé společnosti sice tuší či vědí, že jejich management nefunguje tak, jak by měl, ale nejsou schopny s tím nic dělat. Mnohdy jim v radikálním řešení situace brání složité byrokratické postupy, jindy pokrytecký sebeklam, že špatný manažer je lepší než naprosté "bezvládí".

6. Manažer neutají ani ty nejmenší přešlapy

Povýšit z řadového zaměstnance na vedoucího pracovníka mimo jiné znamená i ztrátu dosavadní "kolektivní anonymity". V pracovním týmu dvaceti lidí se dílčí nedostatky člověka poměrně jednoduše ztratí, v pozici manažera, který je týmem sám sobě, ale člověk musí na pomoc ostatních zapomenout. Vysoce postavené vedoucí pracovníky ve firmě každý zná, všichni přesně vědí, za co tito lidé zodpovídají a jaká oddělení mají na starosti. Manažer je tak svým způsobem celebritou, která si musí zvyknout, že bude pod neustálým drobnohledem všudypřítomných firemních paparazziů.

7. Konečné slovo má vždy majitel firmy

Manažer může být naprosto neschopný v rozdělování práce svým podřízeným, avšak nenahraditelný při klíčových vyjednáváních se strategickými partnery. Každá firma přikládá různým činnostem a dovednostem různý význam a záleží pouze a jen na majiteli firmy, zda a na základě čeho management považuje za (ne)schopný. Jedno je však jisté - pokud přikládá velký význam schopnostem, které na chod firmy nemají výrazný vliv, žene svou společnost v čele s neschopným managementem do záhuby.

Zdroj: money.usnews.com

reklama
reklama