Tři lekce o spekulování na pokles z jediného příběhu

Tři lekce o spekulování na pokles z jediného příběhu

| redakce

V roce 1999 žila, byla jedna internetová společnost. Jmenovala se CMGI a byla šílená. Její akcie se z 30 centů vznesly na 120 dolarů, a to ještě stihly nějaký ten split. Jeden moudrý hedgeový manažer tehdy řekl: "Ta akcie je naprosté smetí, cena spadne zpátky na 1 dolar." A měl pravdu, jen s jedním drobným háčkem - než k tomu došlo, cena se předtím ještě ztrojnásobila na 360 dolarů. Jaké ponaučení si z toho vzít?

1. Cena akcie může pokračovat současným směrem mnohem déle, než byste čekali

Ve chvíli, kdy jste přesvědčeni, že cena určité investice už nemůže vzrůst, zpravidla ještě povyskočí. A platí to i naopak - žádný pokles není tak hluboký, aby nemohl být ještě hlubší. Výjimkou je naprostý bankrot firmy, během kterého její akcie mnohdy skončí prakticky na nule.

2. Jen těžko poznáte nadhodnocenou akcii nebo celý sektor

To úzce souvisí s prvním poznatkem. V současnosti řada manažerů varuje před vysokými valuacemi akcií. Některé sektory jsou podle nich zralé na short, tedy na prodej s cílem nákupu při nižších cenách. Hodně se v této souvislosti hovoří o cloud computingu, 3D tisku nebo Číně. Prý jsou tak či onak "v bublině". Tyto názory se nakonec mohou vyjevit jako přesné, stejně tak ale mohou být předčasné.

3. Nic proti shortování

Obecně opravdu spekulace na pokles může vyjít. Mnohdy vychází. Je ale trochu problém s ní uspět na býčím trhu poháněném obrovským množstvím likvidity. Proč shortovat kvůli pár centům, když se na "dlouhé straně" dají vydělávat celé dolary? Valuace se propadají na medvědích trzích, během těch býčích rostou.

Konec pohádky. Tedy téměř. Až vám někdo bude vykládat, jak dává ruce pryč od akcií Amazonu, protože "ta firma prostě nevydělává", uvědomte si, jak málo nejspíše takový člověk zkoumal historii akciového trhu. Na něm totiž platí jen minimum pouček z učebnic ekonomie a podnikání. Firmy, které nabízejí revoluční produkty a řešení, se vždy obchodují s určitou prémií, protože Wall Street si ráda připlatí za (budoucí) růst. Apple se v roce 2003 prodával za 72násobek zisků. Kdo se toho tehdy zalekl, zaspal jeden z největších růstových akciových příběhů posledních deseti let.

Autorem článku je Joseph Fahmy, ředitel Zor Capital.

Zdroj: Joefahmy.com

reklama
reklama