Riziko lze předvídat. Myslete na to při investování

Riziko lze předvídat. Myslete na to při investování

| Martin Svoboda

Rozeznat a následně zažehnat nebezpečí se učí už děti ve škole. A stejný princip platí při výběru finančních produktů. Investoři by měli vědět, co přesně kupují a u koho to nakupují. Nejprve ale musejí investoři pochopit, že riziko lze předvídat.

Riziko emitenta je jedním z druhů rizik, které je dobré mít vždy na paměti, protože v případě, že se emitent dlužního úpisu (certfikátu, warrantu nebo dluhopisu) dostane do platební neschopnosti (nebude schopen dostát svým závazkům), investice se může stát bezcennou.

Jak sledovat rizikovost

Pro lepší posouzení tohoto rizika se mohou investoři opřít o několik ukazatelů, jako jsou například CDS spready (spready cen credit default swapů) nebo udělené ratingy.

Navzdory trvající nejistotě ohledně dalšího směřování eurozóny lze na německém trhu najít více než 30 aktivních emitentů certifikátů. Cel­kový objem tohoto tržního segmentu dosahuje 100 miliard eur, což je jasným důkazem pestrosti produkto­vé nabídky, která odpovídajícím způsobem odráží poptávku sou­kromých investorů.

Co investory zajímá

Výsledky průzkumu profesní organizace Deut­sche Derivate Verband ukazují, že každý třetí soukromý investor dbá při nákupu certifikátů nejprve na bonitu emitenta. Každý čtvrtý z dotázaných respondentů považuje za nejdů­ležitější kritérium možnost průběžného obchodování a bezmála každý pátý investor považuje za roz­hodující výběrové kritérium dobrou zkušenost z minulosti.

Pro necelých 18 % dotázaných je při výběru vhodného emitenta důležité mít velice úzké rozpětí mezi nákupním a pro­dejním kurzem. Pouze pro 4 % jsou relevantní informační a servisní služby.

Lze tedy konstatovat, že se nyní většina drobných investorů zabývá finančními produkty více než před několika lety. Tento trend bude pokračovat, a to pře­devším proto, že úspory, investice a spoření na důchod nejsou pro větši­nu investorů luxusním problémem, ale tématem, s nímž je každý z nás neustále konfrontován. Čím dříve, tím lépe.

reklama
reklama