Yahoo! povolává zaměstnance zpět do kanceláří, konec trendu home office to ale znamenat nebude

Yahoo! povolává zaměstnance zpět do kanceláří, konec trendu home office to ale znamenat nebude

| Tomáš Beránek

Zaměstnanci Yahoo!, kteří při podpisu své pracovní smlouvy dostali povolení pracovat z domova, jsou od února svoláváni zpět do kanceláří. Povolávací rozkaz jim do schránek poslala sama ředitelka firmy Marissa Mayerová. Stane se Yahoo! vzorem a ukončí populární trend "alternativních" zaměstnanců?

Podle All Things Digital (ATD) na konci února Yahoo! rozhodlo, že od června budou muset všichni jeho zaměstnanci povinně nastoupit zpět do kanceláří. Firma zprávu nekomentovala a na dotazy ATD nereagovala, údajný interní dokument určený zaměstnancům však nabízí podrobnosti.

Yahoo! není spokojené s výkonností zaměstnanců pracujících na dálku

Jedním z hlavních důvodů ke zpřísnění pracovních podmínek distančních zaměstnanců má být podle ATD vyšší výkonnost těch, kdo jsou ve firmě fyzicky přítomni. V neověřené interní zprávě Yahoo! se mimo jiné píše: "Z naších zkušeností vyplývá, že ty nejlepší nápady vždy vznikaly při náhodných setkáních zaměstnanců na chodbách, v jídelně nebo při improvizovaných poradách."

Distanční zaměstnanci sice mohou s rozhodnutím Yahoo! nesouhlasit a argumentovat průzkumem, podle něhož jsou lidé pracující z domova šťastnější a spokojenější než klasičtí zaměstnanci, povinnost denní docházky do svých kanceláří však již zřejmě zvrátit nedokážou.

Podle odborníků ze Stanford University ale distanční zaměstnanci nemusejí truchlit, za rozhodnutí Mayerové by měli být naopak rádi. Jejich nedávný výzkum založený na podrobné analýze čínské cestovní kanceláře s 16 tisíci zaměstnanců mimo jiné prokázal, že lidé pracující z domova mají ve srovnání s klasickými zaměstnanci pouze 50% šanci na povýšení a další kariérní postup.

Za 30 let se počet distančních zaměstnanců zdvojnásobil

Jak ale ukazují aktuální průzkumy, zájem firem o distanční zaměstnance neustále roste. Zatímco v roce 1980 pracovala v USA z domova pouze 2,3 % zaměstnanců, v roce 2010 to byla již 4,2 %. Ještě vyšší je počet zaměstnanců, kteří z domova pracují pouze příležitostně, těch je podle odhadů 10 %. Od roku 1980 dále došlo k takřka úplnému smazání platových rozdílů klasických a distančních zaměstnanců. Před 30 lety činil rozdíl ve výši platu až 30 %, nyní již mají zaměstnanci pracující z domova příjmy prakticky shodné se svými kolegy z kanceláří.

Za růstem počtu distančních zaměstnanců jsou v největší míře snahy firem o další úspory. Model je výhodný zejména pro velké společnosti, pro něž znamená snižování počtu klasických zaměstnanců zároveň snižování nákladů na pronájem o provoz kancelářských prostor.

Negativní dopady práce z domova trend nezvrátí

Podle Nicholase Blooma ze Stanford University je práce z domova komplikovaným fenoménem. Produktivita distančních zaměstnanců je sice v naprosté většině případů zcela srovnatelná s výkonností zaměstnanců klasických, na druhou stranu ale podle Blooma stále větší množství lidí pracujících z domova bojuje s pocity společenské izolovanosti a osamělosti.

To je podle něj způsobeno i tím, že velké množství lidí pracujících z domova tvoří ženy, které se ke svému odchodu z kanceláře odhodlaly v době, kdy se staraly o malé děti. Ty však časem odešly do škol a jejich matky zůstaly mezi čtyřmi stěnami samy. Podle Blooma tedy není nic zadarmo a úspory zaměstnavatelů jsou mnohdy vykoupeny zdevastovanou psychikou zaměstnanců.

Podle aktuálního průzkumu CareerBuilder.com letos s rozšířením nabídky na práci z domova přijde až 29 % zaměstnavatelů. Skutečně revoluční je v tomto ohledu sektor IT. V něm údajně rozšíření počtu distančních zaměstnanců zváží 63 % zaměstnavatelů. "Rostoucímu zájmu o práci z domova nahrávají zejména moderní technologie," uvádí Amanda Augustinová z pracovní agentury The Ladders. "V dnešní době již nejsou videokonference ničím neobvyklým. Revoluci v práci z domova způsobily taktéž sociální sítě a cloud computing." Rozhodnutí Yahoo! tak zřejmě nový trend nespustí.

Zdroj: MarketWatch

reklama
reklama