Deleveraging je tady: Americký spotřebitel hrdinou týdne

| redakce

Poměr splátek dluhu ve vztahu k příjmům amerických domácností se vrací do normálu. Úvěrování se může opět rozjet, americký spotřebitel má po dlouhé oddlužovací kúře co dohánět.

Velkou ekonomickou událostí tohoto týdne byly středeční maloobchodní tržby v USA za únor. Číslo předčilo všechna očekávání. Skeptici, kteří předpokládali, že ukončení Bushových daňových škrtů ohrozí oživení, byli opět "vedle, jak ta jedle".

Americký zákazník je jasným hrdinou týdne. Proč ale Američané opět tolik nakupují? Po delším čase jsou náklady na splácení dluhu ve vztahu k disponibilnímu příjmu znovu na dlouhodobých minimech. Americké domácnosti tak už své zadlužení nevnímají jako tak velké břemeno.

Dluhová služba ve vztahu k disponibilnímu příjmu domácností

To vede k ještě důležitějšímu jevu. Období "velkého oddlužování" (deleveragingu) se chýlí ke konci. Minulý týden představil Fed data o peněžních tocích za čtvrté čtvrtletí 2012, která nabídla pohled na aktiva a závazky amerických domácností a korporací. Následující graf od Dana Greenhause z BTIG ukazuje, že se redukce hypotéčních úvěrů dramaticky zpomaluje.

Meziroční změna v hypotéčních úvěrech

Jasným rysem poslední krize byl neobvykle výrazný pokles úvěrové aktivity. Pokud tento trend ustupuje, bude to znamenat stimul pro americkou ekonomiku. Podle hlavního ekonoma Goldman Sachs Jana Hatziuse ale proces oddlužování privátního sektoru ještě není u konce (přestože tempo oddlužování zpomaluje), poměr dluhové služby k příjmům bude nadále klesat. Ekonomický růst bude podle něj po většinu roku tlumený vlivem fiskální brzdy. V následujícím roce by už fiskální restrikce mohla opadnout, což bude představovat impulz privátnímu sektoru.

V následujícím grafu Dan Greenhaus ukazuje, jak byly od začátku současného oživení spotřební výdaje nebývale slabé v porovnání s minulostí:

Růst spotřebních výdajů

Jak je vidět, s ustupujícím deleveragingem jsou dokonce i obvyklé nákupní návyky velkým stimulem pro růst.

Zdroj: Business Insider

reklama
reklama