Psychologie vyprávění: 10 způsobů, jak příběhu dodat přesvědčivost – 1. díl

| Tomáš Beránek

Pokud chcete působit přesvědčivě, využijte sílu příběhů. Ti, kdo se pohybují v oblasti prodeje a marketingu, dobře vědí, že umění a ochota vyprávět příběhy dokáže vítězit i nad něčím tak průkazným, jako jsou dosavadní tržby. V krátkém seriálu si postupně představíme 10 kroků na cestě k opravdu přesvědčivým příběhům.

Proč jsou příběhy tak důležité?

Ptáte se, proč byste měli zrovna vy svůj byznys nebo osobní blog ozvláštnit psaním příběhů? Říkáte si, že obsah vašeho webu nejde s vyprávěním dohromady? Pokud jste si na obě otázky odpověděli "ano", odpověděli jste si dvakrát špatně. Příběhy zkrátka fungují a poskytují větší možnosti, než si dovedete představit.

Mnoho lidí se domnívá, že by v jejich podnikání příběhy působily rušivě – nejdůležitější jsou přece nezvratná fakta a čísla. Tito lidé si nechtějí připustit, že by na vyprávění mohli jakkoli vydělávat. Přitom se ale ochuzují o obrovskou příležitost získat pro svůj malý blog nebo velký byznys nové čtenáře či zákazníky.

Důležité je, aby i v příběhu hrála fakta a čísla důležitou roli. Jde o to, že není důležité jen to, co říkáte (čísla), ale i to, jak to říkáte (příběh). Zapojení příběhů do byznysu tak v žádném případě nesmí znamenat produkování obrovského množství balastu s nulovou výpovědní hodnotou, který vaše potenciální čtenáře a zákazníky spíše odradí, než přiláká. V první řadě je potřeba dát faktům a konkrétním číslům nový rozměr tím, že je představíte jako velký příběh, který své příjemce okamžitě zaujme.

Jak příběhy ovlivňují lidskou mysl?

Všichni to dobře známe – řekne-li nám někdo, jak se máme v jisté situaci zachovat a co máme udělat, tíhneme vždy k tomu udělat přesný opak. Člověk zkrátka nemá rád, když mu ostatní radí a staví ho do pozice loutky, nad kterou má kontrolu někdo jiný. Kontrastně k tomu má ale člověk tendenci ztotožňovat se s morálně pozitivním rozměrem či poselstvím příběhů. Jen si to zkuste představit, mít tak možnost přetavit potenciální zákazníky v zákazníky skutečné tím, že jim představíte příběh s jistým mravním poselstvím – nebylo by to úžasné? A proč vlastně neproměnit sen ve skutečnost a nevyužít potenciálu příběhů?

Podle rozsáhlého psychologického průzkumu Melanie C. Greenové a Timothyho C. Brocka příběhy skutečně schopnost ovlivnit chování svých příjemců mají. Podle Greenové a Brocka však stále většina blogerů a podnikatelů sílu příběhů podceňuje. Příběhy jsou dle dvojice psychologů schopny svého příjemce "přenést" do úplně jiného prostoru. Při poslouchání či sledování příběhů je lidská mysl schopna uvěřit i věcem, které by v "reálném světě" zavrhla jako neskutečné nebo nemožné. Tento princip všichni dobře známe například z filmů z fantasy či science-fiction tématikou. Při sledování těchto filmů je naše mysl nejen schopna, ale hlavně ochotna bez jakýchkoli problémů přijmout existenci všech nadpřirozených a nereálných jevů a bytostí, ačkoli víme, že ve skutečnosti žádná z těchto věcí neexistuje.

Příběhy v politice a velkém byznysu

Příběhy se stále častěji stávají i součástí předvolebních kampaní. Téměř každá moderní politická kampaň je založena na zdůrazňování osobnostních rysů politika, zaměřuje se na jeho ochotu být mezi lidmi, mluvit s nimi, řešit jejich problémy, jednoduše na jeho schopnost vcítit se do obyčejných lidí.

Persuasion: Psychological Insights and Perspectives
Persuasion: Psychological Insights and PerspectivesZdroj: Amazon.com

Stejně tak obraz politika, ostrého hocha, který dává ráznými gesty najevo, že je odhodlán bojovat s kriminalitou a korupcí, je pro potenciální voliče mnohem přijatelnější a srozumitelnější než nekonečné diskuze nad možnostmi úprav právního řádu.

Stranou využití příběhů ale nezůstává ani velký byznys. Vzpomeňte si například na prezentaci historicky prvního iPhonu v roce 2007 v podání Steva Jobse. V okamžiku, kdy tehdejší šéf Applu vstoupil na pódium, nezačal prezentovat čísla dokládající ekonomickou pozici Applu, ale prohlásil: "Toto je den, na který jsem se těšil dva a půl roku." Reakcí byl aplaus publika. Jobs začal vyprávět příběh a publikum mu začalo pozorně naslouchat. Ani další věty jeho projevu neobsahovaly žádná významná čísla, Jobs pokračoval a představil nabitému hledišti Apple jako firmu, která již v roce 1984 uvedením počítače Macintosh od základů změnila celý svět digitálních technologií. Jobsova prezentace prvního iPhonu je ukázkovým příkladem toho, jak lze za využití příběhu přesvědčit publikum, že právě vaše řešení je pro zákazníky tím nejlepším na trhu.


Jak přesně přesvědčivosti skrze příběhy dosáhnout? Tomu se budeme věnovat v dalších třech pokračováních seriálu o síle vyprávění a příběhů.

Zdroj: Sparring Mind

reklama
reklama