3 zlatá pravidla pro americkou energetiku od investorské legendy

3 zlatá pravidla pro americkou energetiku od investorské legendy

| redakce

Podle zakladatele BP Capital T. Boona Pickense potřebuje americký energetický sektor zásadní reformu včetně přehodnocení (nebo dokonce zrušení) programu strategických ropných rezerv (SPR). Texaský ropný magnát je velkým příznivcem alternativních energetických zdrojů.

Pickens prozrazuje v rozhovoru pro CNBC tři návrhy pro americkou energetickou politiku:

  • Zrušení "archaických" daní, které brání rozvoji zemního plynu;

  • přezkoumání nebo ukončení některých energetických programů, jako je SPR;

  • vytvoření formální energetické aliance s Mexikem a Kanadou.

Pickens soudí, že by zrušení SPR (strategických rezerv pro případ energetického šoku) zemi ušetřilo hodně peněz. SPR byly vytvořeny v reakci na embargo kartelu OPEC v roce 1973. V rámci SPR drží Amerika na řadě míst téměř 700 miliard barelů ropy.

"Jmenujte mi jeden případ, v němž by je USA potřebovaly? Časy se změnily," soudí Pickens. "Možná není zapotřebí zbavit se celých SPR, ale systém je rozhodně zralý na reformu, jejich smysl je přeceňován."

SPR byly zdrojem kontroverzních diskuzí už v minulosti. Jejich zdánlivým účelem je omezit potenciální tržní šoky, ale je obecně známo, že jsou čas od času čerpány za účelem uvolnění energetických nákladů v době rychle rostoucích cen ropy. Z toho také pramení kritika, že jsou rezervy využívány pro politické účely.

Protože USA relativně často SPR doplňují, je logické, že jsou s akumulací ropy při vyšších tržních cenách (například, když ropa vylétne nad 100 USD za barel) spojeny značné náklady. Pickens tvrdí, že USA nemají energetický plán, protože ve Washingtonu nenajdete politika, který by smysl hromadění rezerv zhodnotil a zamyslel se nad tím, zda Amerika SPR ještě vůbec potřebuje.

Miliardář už dlouhá léta tvrdí, že si USA vystačí s vlastními zásobami, takže nepotřebuje ropu ze zahraničí. Energetický boom je podle něho jedním z hlavních zdrojů oživení americké ekonomiky.

Zdroj: CNBC

reklama
reklama