Akcie vs. dluhopisy: Velká rotace, nebo velká hloupost?

Akcie vs. dluhopisy: Velká rotace, nebo velká hloupost?

| Tomáš Beránek

Velká rotace neboli přesun peněz z dluhopisů do akcií – pro jedny hlavní příčina letošního růstu akciových trhů, pro druhé v současnosti jeden z největších nesmyslů. Jonathan Golub z UBS se otevřeně hlásí ke druhé skupině a říká, že se na trzích aktuálně nic jako velká rotace neodehrává. "Velká rotace je velká hloupost," tvrdí.

"Na konci loňského roku se hodně firem rozhodlo pro vyplacení mimořádných dividend a nemalá část investorů k prodeji části svých akciových pozic," vysvětluje Golub. "Hotovost pocházející z dividend a prodejů akcií poté zůstala na obchodních účtech. Znovu se ke slovu dostala až v průběhu ledna, kdy ji investoři poslali zpět na trh." Podle Goluba tak nové peníze na akciovém trhu nejsou ve skutečnosti nové, a už vůbec nepocházejí z prodeje dluhopisů. "Od začátku roku stačilo pouhých 6 až 8 týdnů, aby ona údajná velká rotace vyšuměla do ztracena," upozorňuje.

Pro celý proces vzniku domnělé velké rotace má Golub jednoduché vysvětlení: "Představte si, že na svém obchodním účtu máte 100 dolarů, které investujete do akcií. Pak přijde mimořádná dividenda, takže najednou máte 97 dolarů v akciích a zbylé 3 dolary v hotovosti (cena akcie firmy, která dividendu vyplatila, logicky zhruba o tyto 3 dolary klesne). Co s těmi 3 dolary uděláte? Jednoduše je reinvestujete, pošlete je zpátky na trh." A právě tyto prostředky jsou podle něj špatně interpretovány jako peníze pocházející z velké rotace. Ve skutečnosti je však jejich původ třeba hledat na samotném akciovém trhu.

Příchodu skutečné velké rotace či přílivu nových akciových investorů podle Goluba brání vysoká volatilita trhů. "Časté střídání období zisků a ztrát investory nepřiláká," vysvětluje. "Jediné, co by v současnosti dokázalo nové či staronové investory na trhy přilákat, by byl jejich pomalý, ale stabilní a dlouhodobý růst bez prudkých výkyvů."

A právě na výkyvy v posledním roce a půl upozorňuje Golub i pomocí grafu, ve videu zhruba v čase 2:00:

Zdroj: Bloomberg

reklama
reklama