Penzijní závazky firem: Německým koncernům chybějí miliardy

Penzijní závazky firem: Německým koncernům chybějí miliardy

| Martin Svoboda

Největší německé koncerny, které jsou zastoupeny v prestižním akciovém indexu DAX, mají ve svých bilančních knihách závazky vůči svým zaměstnancům ve výši 317 miliard eur. V následujících letech poputuje tato částka do kapes současných zaměstnanců firem, kteří dovrší zákonný věk pro odchod do důchodu. Problém je v tom, že podle současných propočtů nezávislých auditorů je majetkem DAX koncernů pokryto pouze necelých 60 % z těchto penzijních závazků.

Procentuální úroveň pokrytí ve srovnání s uplynulým rokem poklesla o plných 7,7 procentního bodu. Globální finanční krize tuto situaci jen zhoršila. Kvůli nízkým úrokovým sazbám je financování firemních důchodů těžší, což již nyní může mít dopad na vlastní kapitál koncernů. Prozatím není důvod k panice, konečně firemní důchody nejsou vypláceny ze dne na den, ale je nutné být ve střehu. Nízké úročení s velkou pravděpodobností povede k tomu, že se úroveň financování ještě více sníží.

Z bilancí německých koncernů je patrné, že dojde k větším nárokům na vlastní kapitál. Firmy dosud počítaly se zcela nerealistickými úrokovými sazbami, jež nyní budou muset výrazně upravit. Dojde k odpisům z vlastního kapitálu. Pokud nebudou stačit aktiva odložená pro tyto účely, je nutné najít jiné způsoby, jak tyto rozpočtové díry ucpat. Stane se tak na úkor vlastníků.

Ovšem je nutné posuzovat úroveň krytí jednotlivých koncernů individuálně. Zvlášť náchylné mohou být společnosti, které svým zaměstnancům slíbily pevný důchod (takzvaný defined benefit plan) a vzaly na svá bedra všechna rizika, která se mohou vyskytnout v období mezi dnem příslibu a dnem výplaty. Alternativním řešením by bylo ukládat zaměstnancům důchodové příspěvky na individuální účet (takzvaný defined contribution plan). Pak veškerá rizika ponese příslušný zaměstnanec, který se bude muset individuálně vypořádat s tím, jak co nejlépe uchránit své uspořené peníze před chapadly státu.

reklama
reklama