Goldman Sachs: Měnové války jsou nesmysl, na slabších měnách vydělají všichni

Goldman Sachs: Měnové války jsou nesmysl, na slabších měnách vydělají všichni

| redakce

Koncept měnových válek jedna velká hloupost. Ve vyspělých zemích jsme podle americké investiční banky Goldman Sachs svědky klasické monetární politiky na podporu domácí poptávky a poklesu reálných sazeb, které vedou k oslabování měn. Nejpatrnější je to v Japonsku a Spojeném království.

Japonsko uplatňuje měnové uvolňování otevřeně, zatímco Velké Británii oslabuje měna spíše vlivem rostoucích inflačních očekávání a poklesu reálných úrokových měr, než že by k tomu výrazněji přispívala Bank of England.

Ze slabších měn těží celý svět

Analytička z Goldman Sachs Kamakshya Trivedi tvrdí, že nemůže jít o měnovou válku, protože nelze určit vítěze a poražené. Dochází k měnovému uvolňování, které - přestože je svým způsobem soupeřením a není kooperativní - není hrou s nulovým součtem. Zatímco jeho dopady na jednotlivé země jsou rozporuplné, z globální perspektivy je jednoznačně pozitivní. "V zemi, kde je prováděno, je přinejmenším stimulována aktivita. Podle toho, jak se měnové kurzy přizpůsobují, může (nebo nemusí být) tento postup sdílen ostatními částmi světa," vysvětluje Trivedi.

Uvolňování v jedné zemi je zpravidla spojeno s uvolňováním v zemi jiné (což nevede k žádné změně v měnových kurzech). Tento expanzivní impulz nicméně podporuje trhy aktiv (obzvláště rizikových, jako jsou například akcie). Proto není náhodou, že rozruch kolem měnových válek, kdy oslabují měny, vede k akciové rally.

Japonská uvolněná měnová politika není pouze trik ke stimulaci exportně orientovaných odvětví. Trivedi poukazuje na to, že během rally indexu Nikkei 225 v posledních měsících společnosti orientované na domácí trh předčily exportéry, ačkoli slábnoucí jen by měl podporovat export.

Akciovou rally v Japonsku a Británii vedou spíše firmy zaměřené na domácí spotřebu, ne exportéři

Tématu měnových válek se věnoval i Roman Chlupatý v rozhovoru s Robertem Carnellem.

Zdroj: Goldman Sachs

reklama
reklama