Vyhlídky amerických fondů očima analytiků z Morningstar: Máme jim věřit?

Vyhlídky amerických fondů očima analytiků z Morningstar: Máme jim věřit?

| redakce

Mají analytici z Morningstar, kteří hodnotí americké investiční fondy, tendenci k přílišnému optimismu? A jak jejich predikce výkonnosti fondů korespondují se skutečností?

Analytici ze společnosti Morningstar, kteří už delší dobu hodnotí fondy na základě kvalitativních kritérií, byli v minulých letech často kritizováni za to, že se dívají příliš na minulou výkonnost, což investorům nabízelo jen velice mlhavý pohled do budoucna.

Kvalitativní kritéria pro hodnocení fondů proto Morningstar upravila tak, aby lépe reflektovala očekávaný výkon. Hodnocení je tak nyní postavené hlavně na "přesvědčení" analytiků, že fond dokáže na rizikově očištěné bázi dlouhodobě předhánět výkonem své konkurenty nebo relevantní benchmark. Pokud tomu tak je, obdrží fond pozitivní rating (zlato, stříbro nebo bronz). Analytici v takovém případě předpokládají, že bude fond nadprůměrný výkon podávat během celého pětiletého tržního cyklu.

Jaké ratingy obdržely hodnocené fondy na začátku roku 2012?

Rozdělení ratingů Morningstar na začátku roku 2012
Zdroj: Morningstar

Analytici svá rozhodnutí na začátku roku 2013 zrevidovali. Oproti loňským predikcím se rozdělení ratingů změnilo jen mírně, je ovšem patrné, že mají stále silnější averzi udělovat horší ratingy. Přestože podíl neutrálních hodnocení na začátku roku 2013 stoupl na 28 %, z 1 069 hodnocených fondů jich jen 52 obdrželo negativní rating (méně než 5 %). Jen pro úplnost, podíl bronzových stoupl na 25 %, stříbrných klesl na 24 % a zlatých na 18 %.

Z dalšího grafu lze vyčíst, jak se fondům dařilo v roce 2012. Zahrnuty jsou pouze fondy hodnocené na začátku roku 2012.

Výkonnost fondů podle hodnocení Morningstar v roce 2012
Zdroj: Morningstar

Mírně pozitivní výsledek bylo možné pozorovat u "zlatých" a "stříbrných" fondů. Ještě lépe na tom byl fondy s neutrálním ratingem. U bronzových a negativně hodnocených fondů byl nadvýkon spíše dílem náhody.

Zdroj: The Reformed Broker

reklama
reklama