Boom internetového nakupování: Které akcie a certifikáty jsou nyní zajímavé?

Boom internetového nakupování: Které akcie a certifikáty jsou nyní zajímavé?

| Martin Svoboda

Nakupování přes internet zažívá zlaté časy. V uplynulém roce bylo v Německu zobchodováno přes globální internetovou síť zboží v hodnotě 27,6 miliardy eur. Jaké certifikáty vybrat, aby investor nejlépe participoval na rozvoji online nakupování?

Spolkový svaz německého zásilkového obchodu zveřejnil nedávno statistiky, podle nichž došlo k meziročnímu nárůstu přibližně o 27 %. Skutečný obrat je ještě vyšší, neboť nejsou započteny tržby ve výši téměř 10 miliard eur z nehmotného zboží, jako jsou letenky, jízdenky a vstupenky.

Poptávka byla především po elektronice, oblečení a knihách. V těchto segmentech by letos měl pokračovat dynamicky růst. Svaz počítá pro rok 2013 s nárůstem o dalších 21 %. Zásilkový obchod v Německu již nyní dosahuje 9,2% podílu na celkových maloobchodních tržbách a celkový trend je nadále růstový.

Kdo šetří, má za tři

Že přitom dochází k úpadku klasických maloobchodů, je pouze logický důsledek. V součtu sice maloobchodní tržby rostou, nicméně jasně klesajícím tempem, a to navzdory trvale dobré spotřebitelské náladě v Německu. Dokonce i s klasickými zásilkovými obchody to jde z kopce. Typickým příkladem jsou insolvence společností Quelle a Neckermann, které internetový trend jednoduše zaspaly.

Co vlastně kupující na internetu tak láká? Je to pohodlí při nakupování, nebo rozsáhlá a transparentní nabídka zboží? Oba argumenty se zdají být rozumné. Přístup "kdo šetří, má za tři" se zasloužil o triumfální vzestup internetových nákupů, jehož konec se zdá být v nedohlednu.

Navíc se přidávají šikovné reklamní strategie, do popředí se derou nové portály, jako je společnost Zalando, která začínala jako prodejce obuvi, nebo optika Mister Spex. Peníze na další rozvoj jsou k dispozici především z externího financování, jako jsou hedgeové fondy nebo rizikový kapitál. Cílem je vybudovat novou internetovou značku a později ji prodat hlavním hráčům v příslušném sektoru, případně ji přivést přímo na burzu.

Působivý výkon internetových hvězd

Provozovatel indexů Dow Jones začal již v roce 1998 kalkulovat odpovídající index Dow Jones Internet Commerce. Tento index vždy zohledňuje 15 akciových titulů, které jsou ovšem všechny původem z USA. Největší váhu v indexu mají nyní cestovní portál Priceline.com (10,1 %), distributor filmů Netflix (9,9 %), Ebay, Google (obě 9,8 %) a Yahoo! (9,6 %). Celosvětově největší internetový obchod Amazon.com následuje na sedmém místě s váhou 9,1 %.

Index je každého čtvrt roku prověřován a přizpůsobován. Jeho složení vychází z kombinace obratu a tržní kapitalizace, přičemž váha jednotlivých společností je vždy maximálně 10 %. Zhodnocení indexu je působivé – za uplynulý rok stoupl DJ Internet Commerce o 35 %, zatímco třeba Nasdaq za stejné období zůstal pod +10 %. Index pochopitelně není zaměřen pouze na internetové obchody, zahrnuje i společnosti, které na internetu vydělávají skrze reklamu a poplatky (Google, Yahoo!, Facebook).

Přestože index certifikát na DJ Internet Commerce (ISIN DE0006874852) od banky RBS není zajištěn proti měnovému riziku a nejsou v něm započteny dividendy (které ovšem bývají u internetových firem spíše nízké), lze jej považovat za dobrou dlouhodobou investici. U certifikátu se také neplatí žádné roční poplatky.

Dow Jones Internet Commerce Index
Zdroj: Google

Oborový lídr: Amazon.com

Kdo nechce dlouhodobě investovat do rychle se měnícího světa internetu, nebo kdo chce zvýšit návratnost svých peněžních prostředků pomocí krátkodobých investic, měl by sáhnout výhradně po certifikátové struktuře s jedním podkladovým aktivem.

Vhodnou volbou je zřejmě internetový obchodní dům Amazon.com. Globální tržní lídr se dostal do čela i v Německu, kde v loňském roce utržil okolo 6,8 miliardy eur. Společnosti se nejprve nedařilo investory zcela uspokojit, obrat za poslední čtvrtletí 2012 sice díky vánočním nákupům stoupl o 22 % na 21,3 miliardy USD, vývoj zisku však zaostává za očekáváním – zisk 97 milionů USD je poloviční než o rok dříve. Růstový model zaměřený na cenově výhodné produkty a (většinou) bezplatné zasílání zboží tlačí na pokles ziskové marže.

Údaje bohužel poznamenaly také krátkodobý graf. Strmý vzestupný trend byl přerušen, nicméně nelze očekávat masivní pokles ceny akcií, už proto, že jde o zavedenou globální značku s dobrým a silným postavením na trhu. Dlouhodobý trendový kanál je stále rostoucí.

Amazon.com
Zdroj: Google

Bonus certifikát s capem od RBS (ISIN DE000AA6X7T6) může investorovi nabídnout vysokou návratnost jeho investice. V současnosti (začátek března) nabízí bonus výnos ve výši 9,6 % (8,6 % p. a.), pokud až do splatnosti v březnu 2014 nebude proražena bariéra na úrovni 170 USD. Investor při této investici nepodstupuje měnové riziko, neboť se jedná o quanto certifikát. Nicméně vyššího výnosu, než je bonus výnos, investor nemůže dosáhnout, protože bonus úroveň (ve výši 300 USD) odpovídá také úrovni capu. Odstup od bariéry (37,1 %) se z pohledu technické analýzy zdá být dostatečný. Nadhodnota činí pouze 1,3 %, a proto při prolomení bariéry může dojít pouze k malým nadproporcionálním ztrátám.

  • 1
  • 2
reklama
reklama