O čem ženy sní, když vybírají investičního poradce

| redakce

Dune Thorne působí v Brown Advisory jako portfoliomanažerka a stratég. Sponzoruje také program finančního vzdělávání pro mladé ženy "Invest In Girls". Thorne vysvětluje, jak se ženy-investorky za léta změnily, a v rozhovoru pro Investmentnews.com nabízí manuál pro investiční poradce, kteří jednají se ženskou klientelou, a výhled na tento tržní segment.

Co je dnes jiného na ženě-investorce než před deseti lety?

Dune Thorne
Dune ThorneZdroj: Brown Brothers Harriman

Tržní prostředí je jiné – v roce 2008 se ekonomika propadla ve chvíli, kdy to nikdo nečekal. Bylo to varování pro všechny, nejen pro ženy. Mnohé ženy se začaly strachovat o to, že jsou jejich finanční cíle v ohrožení, stejně jako schopnost zaopatřit své děti a rodiny. Mnohé z nich dospěly k názoru, že je čas zapojit se do procesu tvorby investičních rozhodnutí a posuzování rizikovosti portfolií. Rozhodly se, že už nechtějí investování nechávat na svých mužích, otcích nebo bratrech. Ženy jsou inteligentní a zajímají se o to, co se ve světě děje, často ale nechtějí trávit čas přemýšlením o investicích. Ledy se ale pohnuly.

Jaké jsou nejčastější chyby, které finanční poradci dělají, když pracují se ženami?

Předpokládají, že se ženy o investování nezajímají, že nechtějí o investicích přemýšlet. Mít stabilní finanční zázemí je pro rodiny priorita, ať jde o náklady na vzdělání, penzijní spoření, financování dovolené, nebo nákup domu. Ženy se o rodinné finance skutečně starají, ale dost o tom nemluví.

Nerada to říkám, ale ženy bohužel znevýhodňuje nižší startovní pozice, pokud jde o finanční vzdělání. Nemůže za to DNA, ale výchova. Rodiče si zkrátka se svými dcerami nesedli stranou, aby je uvedli do problematiky základů rodinných financí. Začíná se to měnit, dosud ale ženy začínaly zpravidla na jiné úrovni a trvalo delší dobu je vzdělávat. Ovšem investiční poradci, kteří si dali ten čas s ženami o investicích mluvit, poznali, že jejich vztah k investování je mnohem silnější a hodnotnější v dlouhodobém horizontu.

Jak je důležité pro finanční poradce pochopit ženy-investorky a pracovat s touto částí klientely?

Je to neuvěřitelně důležité. Pozorujeme obrovský přesun bohatství, k němuž dochází kvůli stárnoucí generaci baby boomers – bohatství je rovnoměrně distribuováno mezi muže a ženy. Lidé se hodně rozvádějí, samostatně žijících žen je více než kdy dříve. Některé studie naznačují, že 80 % z nich by nejraději změnilo poradce. Poradci budou ve svém byznyse pozorovat obrat směrem k většímu zapojení žen, takže musejí být aktivní, aby je oslovili.

Myslíte si, že dochází ve finančním odvětví ke změnám v jednání se ženami? Myslíte si, že by pomohlo, kdyby bylo více investičních poradkyní?

Osobně bych ráda viděla v odvětví více žen – investiční poradenství může být pro ženu fenomenální kariérou a myslím si, že stále více mladých žen se pro ni rozhodne. Tato práce je hodně o osobním přístupu, mnohé investorky mají raději ženský přístup při plánování financí. Klienty jsou často rodiny, což je to pravé pro investiční poradkyně. Úkolem poradců není jen doporučovat investice a realizovat je, ale také naslouchat a konzultovat. Ženy mají citlivější přístup a jsou v poradenství lepší.

Jak se trh změní v dalších letech až začnou ještě více investovat ženy z generací X a Y?

Jako odvětví jsme ztratili důvěru jednotlivců a klientů, především kvůli chování bank a netransparentnosti jejich byznysu. Mladí lidé si z toho vzali ponaučení - zakládají si na transparentnosti a chtějí si vše ověřovat. Prohlížejí si data online, chtějí přístup k reportům o transakcích a pozicích a sledují výkonnost. Chtějí, aby jejich rodiny finanční informace s někým dalším sdílely. Většina rodičů dnes s dětmi raději mluví o sexu než o penězích, teenageři ale rodinným financím často rozumějí mnohem více, než si většina rodičů myslí, a jsou schopni informace více sdílet.

Poradci musejí mít na paměti dvě věci: mladí lidé začínají být ohledně financí vzdělanější v nižším věku, a proto pro ně mohou pořádat více seminářů, na druhou stranu ale musejí být opatrní v tom, co jim říkají.

Zdroj: InvestmentNews.com

reklama
reklama