Nový pan Tesla, který chce dobýt Mars

Nový pan Tesla, který chce dobýt Mars

| redakce

Vizionářskému konstruktérovi nízkonákladových raket a elektromobilů už se nikdo nevysmívá. Ani když teď říká, že dobude Rudou planetu.

Dávno by si mohl užívat jako rentiér, místo toho pracuje sto hodin týdně. Vizionářský vynálezce Elon Musk (41) řídí dvě průkopnické technologické firmy a bokem produkuje filmy. Pochybovače, kteří konstruktéra nízkonákladových raket a elektromobilů odbývali coby snílka, loni opakovaně převezl. Ač se stal i předlohou komiksového hrdiny, už se mu nevysmívají. Ani když teď říká, že dobude Rudou planetu.

Průmyslník a filantrop John D. Rockefeller, letecký konstruktér a filmový producent Howard Hughes a zakladatel firmy Apple Steve Jobs v jednom – tak Elona Muska popisují jeho kolegové a přátelé. Inženýr-samouk kdysi pomocí služby PayPal rozhýbal nakupování přes internet, dnes je ředitelem a hlavním akcionářem novátorské elektro-automobilky Tesla Motors a soukromého vesmírného dopravce SpaceX. Spolu s většinovým podílem ve firmě SolarCity, jež je největším americkým dodavatelem střešních solárních panelů pro domácnosti, dosahuje jeho majetek odhadem 2,7 miliardy USD.

Vydařený rok

Loni si připsal hned dva zářezy na pažbě. Jeho kosmické lodi Dragon se jako první soukromé výpravě podařilo zkušebně propojit s Mezinárodní vesmírnou stanicí (ISS). O pár měsíců později začal na trh dodávat elektromobil Tesla Model S, který má díky zprovoznění sítě "rychlonabíječek" prakticky i výkonnostně konkurovat automobilům na spalovací motory, přestože se nejedná o "hybrid", nýbrž o vůz poháněný výlučně elektřinou.

Koncem letošního března se v řídicím středisku SpaceX opět slavilo, když se bezpilotní kosmická loď Dragon na padáku snesla do vln Tichého oceánu, tentokrát po prvním úspěšném dopravení zásilky na ISS. Zpátky na Zemi navíc z vesmírné stanice dopravila tunový náklad s použitými výzkumnými přístroji a výsledky experimentů. Zásilky na ISS sice vysílají i Rusové, Evropané a Japonci, jejich bezpilotní vesmírné bárky jsou však na zpáteční doručování nepoužitelné, neboť při návratu do zemské atmosféry shoří. SpaceX přitom dokáže rakety do kosmu dopravit za zlomek ceny.

"Jsme levnější než Číňané, Rusové nebo kdokoli další. A děláme to ve Spojených státech za cenu americké pracovní síly," upozorňuje Musk. S americkou vládní vesmírnou agenturou NASA, jež předloni vyřadila vlastní raketoplány z provozu, má SpaceX na obousměrnou nákladní kosmickou dopravu dojednané kontrakty za 1,6 miliardy USD. Na oběžnou dráhu ale vynáší i satelity komerčních zákazníků. Celkem má do roku 2017 nasmlouvány čtyři desítky letů do kosmu.

Vedle konstrukce a řízení soukromého kosmického programu má Musk ještě plný úvazek v čele automobilky Tesla Motors. V době vrcholících příprav na letošní premiérový start obtěžkané vesmírné lodi Dragon se tak oddával veřejné polemice s listem The New York Times, kde v únoru vyšla nelichotivá recenze zkušební jízdy Modelu S v zimních podmínkách. Akcie Tesla Motors se po jejím vydání sice propadly o 13 %, od té doby však už ambiciózní firma burzovní ztráty dorovnala.

Přízrak bankrotu

"Vlastně jsem neočekával, že vydělám nějaké peníze. Kdybych si vydělal jen na nájem a nějaké jídlo, bylo by to v pořádku. Ale ukázalo se, že to je hodně výdělečné," říká o svých podnicích neúnavný vynálezce, který by se možná uživil i v Hollywoodu. Jako výkonný producent se podílel na kritikou oceňovaném filmu Děkujeme, že kouříte, kde se mihl i v roli pilota soukromého tryskáče tabákového magnáta.

Musk umí letadlo pilotovat i doopravdy. Svůj podzvukový letoun Aero L-139 Albatros byl však nucen prodat v roce 2008, kdy stál na pokraji bankrotu. Firma SpaceX toho roku provedla v pořadí třetí nezdařilý pokus o odpálení rakety. Musk na neúspěších prodělal miliony dolarů a jeho osobní jmění bylo ohroženo. Kvůli zpoždění výroby a překračování plánovaných nákladů mířila ke dnu také Tesla Motors. Musk do firmy vložil své poslední tři miliony dolarů. Kromě českého tryskáče byl nucen prodat i drahocenný sporťák McLaren F1 a začal si půjčovat od přátel.

Kapitány automobilového průmyslu byl označován za diletanta. Odvětvový blog The Truth About Cars dokonce vyhradil vyhlížení skonu Tesly zvláštní rubriku (Tesla Death Watch). Kvůli pracovnímu vytížení se Muskovi rozpadlo manželství s matkou jejich pěti synů (dvojčat a trojčat). Rok 2008 miliardář zpětně hodnotí jako nejnáročnější v životě. A lakonicky radí: "Jestli chcete vydělat malé jmění na odpalování raket, začněte s velkým jměním."

Když s nejistým byznysem na poli konstrukce raket a elektromobilů o pět až šest let dříve začínal, měl na kontě 180 milionů dolarů z prodeje internetové platební služby PayPal. "Většina lidí, když vydělají spoustu peněz, už nechce riskovat. Pro mě to nikdy nebylo o penězích, ale o řešení problémů pro budoucnost lidstva," tvrdí Musk bez uzardění. Kde se tento samozvaný spasitel vzal?

  • 1
  • 2
reklama
reklama