Staňte se králem silnic: 5 rad, jak zlepšit své řidičské schopnosti

Staňte se králem silnic: 5 rad, jak zlepšit své řidičské schopnosti

| Tomáš Beránek

Podle Sdružení automobilového průmyslu loni v ČR na jeden automobil připadalo 2,27 obyvatele. Pro velkou část Čechů je ranní nastartování auta a následná cesta do práce něčím tak samozřejmým, jako si po snídani vyčistit zuby. Práce navíc není jediným cílem každodenních cest – odpoledne je potřeba vyzvednout děti ze školy, dovézt je do kroužků a nakoupit. Večer si zase autem rádi zajedeme do kina nebo divadla. Jak se u toho všeho nenaštvat, případně neublížit sobě a svému okolí?

1. Naučte se meditovat

Neustálé sledování dopravních značek, ostatních vozidel, chodců, cyklistů, kontrolování situace ve zpětných zrcátkách a nepřetržitá kontrola tachometru dělají z řízení jednu z nejnáročnějších činností běžného dne. Vyžadována je 100% koncentrace řidiče a zvládání hned několika činností současně.

Vědci z University of Washington přišli v jednom ze svých výzkumů se závěrem, že lidé, kteří pravidelně meditují, zvládají vykonávání několika činností současně lépe než lidé, kteří se meditaci nevěnují. Dostatečné jsou podle výzkumu již dvě hodiny meditace týdně, první výsledky snažení by se měly projevit po osmi týdnech. Meditace lidem podle odborníků pomáhá vyřešit v kritických okamžicích nové akutní problémy, aniž by se přestali věnovat již dříve započatým činnostem.

2. S řízením začněte ve známém prostředí

Říká se, že chybami se člověk učí. To možná platí při zatloukání hřebíku, na který si chcete doma pověsit obraz, ale ne při řízení. Na silnici stačí udělat jedinou chybu, další šanci už dostat nemusíte. Ne nadarmo se praví, že auto je zbraň.

Zejména mladí motoristé, jejichž řidičské průkazy se ještě stále lesknou novotou, by se neměli přeceňovat. Je jasné, že jejich zkušenosti jsou v porovnání se zkušenostmi dlouhodobých řidičů mizivé. Mladým šoférům je doporučováno absolvovat první stovky až tisíce kilometrů v autě pod dohledem staršího a zkušenějšího řidiče, a až potom se na silnici vydat na vlastní pěst. Stejně tak není vhodné, aby se čerství absolventi autoškoly na svou první jízdu vydali do ulic neznámého města nebo na dálnici.

3. Nechte mobil v kufru

V době boomu mobilních telefonů bylo volání s přístrojem u ucha během řízení zcela běžné. Výjimkami nebyli ani řidiči, kteří na svém telefonu za jízdy psali esemesky. To už je naštěstí minulostí, legální je za jízdy telefonovat pouze s využitím hands-free. Někteří vědci se ale domnívají, že rozdíl mezi telefonováním s mobilem u ucha a používáním hands-free není vůbec zásadní.

Paul Atchley, psycholog z University of Cansas, říká: "Všechny studie kognitivních psychologů dokazují, že nebezpečí plynoucí z volání přes hands-free je prakticky totožné s nebezpečím plynoucím z držení mobilu v ruce." Podle Atchleyho není rozhodující, zda mobil leží na sedadle vedle nás, nebo jej držíme v ruce; rozhodující je akt komunikace, který skrze něj probíhá. "Na silnicích nezabíjejí mobilní telefony, ale telefonování jako takové," doplňuje Atchley. Nejlepším řešením je podle něj mobil vypnout nebo jej nechat v kufru, kam na něj, v případě, že začne zvonit, řidič nedosáhne.

4. Cvičte jógu

Zkušení řidiči říkají, že za volantem je klíčem k úspěchu ostříží zrak. Důležité je totiž nejen sledovat okolí, ostatní vozidla, chodce nebo cyklisty, ale i samotnou silnici. Nikdy nevíte, kdy se ve vozovce náhle objeví výmol nebo na ní bude ležet velký ostrý kámen či jiná překážka.

Jakkoli zvláštně to může znít, podle několika studií indických vědců je cestou k dokonalému vizuálnímu vnímání veškerého dění praktikování jógy. Podle jedné takové studie vydané v roce 2007 v renomovaném vědeckém časopise Journal of Modern Optics jsou lidé, kteří jógu dlouhodobě cvičí, například mnohem citlivější na rozlišování různých frekvencí blikání světelných zdrojů. Ve srovnání s lidmi, kteří jógu nepraktikují, jsou dokonce schopni rozlišit svit nepřetržitý a velmi vysokou frekvenci blikání. Jógou nepolíbení jedinci podle studie tento rozdíl vůbec nepostřehnou a oba světelné zdroje označí za stále svítící.

5. Nevěřte ostatním řidičům, předvídejte

"Minimálně 10 % řidičů se za volantem z důvodu stresu či roztržitosti plně nekoncentruje," říká Atchley. Podle mnohých studií je přitom absence plné koncentrace za volantem nebezpečnější než alkohol. Chcete-li vždy bezpečně dojet do cíle, nezapomínejte, že ne všichni motoristé jsou dobrými řidiči. Snažte se předvídat a myslet za ostatní. Vždy počítejte s možností, že řidič před vámi zcela nečekaně zabrzdí nebo odbočí a vy budete muset okamžitě zareagovat.

"Když se ocitnu za volantem, vždy se přepnu do zvláštního módu, ve kterém předpokládám, že mě všichni ostatní chtějí zabít," říká v nadsázce Atchley. Předcházet nehodám plynoucím z nepředvídatelného chování ostatních řidičů lze dodržováním bezpečné vzdálenosti a přizpůsobováním stylu jízdy aktuálnímu stavu vozovky. Jedině tak budete schopni vždy včas zabrzdit nebo se bezpečně vyhnout náhle vzniklým překážkám.

Zdroj: Scientific American

reklama
reklama