Pravidla tradingu od Dennise Gartmana

Pravidla tradingu od Dennise Gartmana

| redakce

Dennis Gartman, známý investor a autor Gartman Letteru, přináší po své třicetileté praxi na trzích dvacet jedna rad všem aktivním traderům.

1. Nikdy nedokupujte ztrátové pozice. Je to zaručený způsob, jak přijít o všechny peníze.

2. Bojujte vždy na vítězné straně. Neostýchejte se "přesedlat", když se jedna strana dostane k moci.

*3. Kapitál má dvě formy - lidskou a tu v peněžence nebo na účtu. * Důležitější a dražší je lidský kapitál. Držet ztrátové pozice stojí peníze, ale náklady lidského kapitálu jsou nevyčíslitelné.

4. Cílem není nakupovat nízko a prodávat vysoko, ale nakupovat vysoko a prodávat ještě výše. Nikdy nelze s jistotou vědět, že je cena opravdu nízká, nebo naopak vysoká.

5. Na býčích trzích můžeme být jedině long nebo neutrální, na medvědích analogicky (short nebo neutrální). Možná to zní jasně, většina investorů se ale poučí příliš pozdě.

6. Podle Garryho Shillinga mohou trhy zůstat iracionální déle, než zůstanete vy solventní. Iracionalita trhy ovládá často. Trhy bývají extrémně neefektivní navzdory představám akademiků.

7. Prodávejte to, co vykazuje největší slabost, a nakupujte to nejsilnější. Nebo metaforicky - na medvědím trhu vhoďte kameny do nejvlhčího papírového sáčku, aby ho snadno protrhly, a na býčím se nechte unášet tím nejsilnějším větrným proudem – vynese vás výše než všechny ostatní.

8. Snažte se obchodovat první den gapu. Gapy jsou velmi důležité - obvykle indikují novou silnou akci.

9. Trading probíhá v cyklech - někdy je lépe, někdy hůře. Tradujte hodně a agresivně, když se daří, a málo a opatrně, když vám štěstí nepřeje. V "dobrých časech" můžete vydělat i na chybách, kdežto ve "špatných časech" se mohou i nejlépe promyšlené obchody obrátit proti vám. Je to povaha tradingu, smiřte se s tím.

10. Chcete-li být v tradingu úspěšní, myslete na fundamenty, ale obchodujte jako technik. Rozumět fundamentům, které určují obchod, je nezbytně nutné, ale také se předpokládá, že na trhu rozumíme technickým faktorům.

11. Sledujte technické signály, které mohou naznačovat obrat trendu. Na dlouhých býčích nebo medvědích trzích jsou to například outside reversals (patterny, kdy nejvyšší hodnota z jednoho dne převyšuje nejvyšší hodnotu z předešlé obchodní seance a naopak pro nejnižší hodnoty; může indikovat obrat rostoucího, respektive klesajícího trendu). Dny obratu na grafech signalizují konečné vyčerpání býčích nebo medvědích sil, které dosud táhly trh. Ještě větší váhu mají outside reversals týdenní nebo měsíční.

12. Udržujte svůj systém jednoduchý. Složitost přináší zmatek – v jednoduchosti je krása.

13. Respektujte a využijte toho, že běžně dochází k 50 až 62 % zpětných pohybů. Retracements, zpětné pohyby, jsou úrovně, které ubírají ze síly hlavních trendů. Když obchod promeškáte, čekejte na retracement.

14. Pochopení psychologie davu je mnohdy důležitější než chápání ekonomie. Trhy ovládají lidské bytosti, které dělají lidské chyby a reagují jako lidé.

15. Vybudujte si počáteční pozice na síle býčího trhu a na slabosti trhu medvědího. Přidávejte pozice, když je trh silný a trend funguje. Další pozice doplňujte při zpětných pohybech.

16. Medvědí trhy jsou silnější než býčí trhy. Totéž platí o jejich zpětných pohybech.

17. Vítězné obchody se nebojte "vysedět", ale s těmi ztrátovými buďte netrpěliví. Tradingem lze hodně vydělat, už když se trefíte jen v 30 % případů. Udržte ztráty nízké a zisky vysoké.

18. Trh je součtem vědomostí (a ignorance) všech, kteří s ním mají co do činění. Tržní moudrostí by neměl nikdo nikdy argumentovat. I když se o trhu už nic víc nenaučíte, stačí vám zapamatovat si toto heslo.

19. Dělejte víc toho, co funguje, ne naopak. Když je trh silný, více nakupujte, když je slabý, prodávejte. Nová maxima je potřeba nakupovat, minima prodávat.

20. Jděte jen do takových obchodů, které je těžké provést - takových, které dav považuje za problematické. Už před pětadvaceti lety to učil tradery Peter Steidelmeyer, dnes ale tento výrok vyznívá pravdivěji než kdy dříve.

21. Všechna pravidla jsou tu od toho, aby se porušovala. Je jen potřeba vědět kdy.

Zdroj: Zero Hedge

reklama
reklama