Chcete-li uspět, nebojte se svléknout

Chcete-li uspět, nebojte se svléknout

| Tomáš Beránek

Jeff Haden, americký fejetonista a autor více než 30 knih, se ve svém březnovém článku pro LinkedIn svlékl takřka donaha. A všem, kteří mají strach ze svého obrazu v očích ostatních lidí, poradil: "Svlékněte se také, je to skvělý pocit. A pokud nechcete pobuřovat okolí, svlékněte se alespoň obrazně."

Téměř každý člověk v sobě nosí pocity, které mu brání dosáhnout lepších výsledků v práci i osobním životě. Skrytými nepřáteli mohou být nejistota, nedostatek sebevědomí nebo strach z toho, že se před ostatními ztrapníme nebo odhalíme své slabiny. Všechny naše obavy se pro nás stávají tím závažnějšími, čím většího úspěchu jsme v životě již dosáhli. Máme strach, aby neutrpěl náš dosavadní kariérní postup, abychom nepřišli o peníze nebo aby nebylo zasaženo naše soukromí. Zbavit se všech skrytých nepřátel nicméně není složité – stačí na začátek špetka odhodlání.

Syndrom zbytečných obav z reakce okolí

"Ještě dnes si často vzpomenu na den, kdy jsem se rozhodl začít sportovat, abych se dostal do formy. Tehdy jsem začal jezdit na kole. Mou největší obavou bylo, abych svému okolí nebyl pro smích. Abych se vyhnul posměchu sousedů, jezdil jsem na kole v obyčejných šortkách a levných botách. Stejně tak jsem si odmítl koupit nové kolo nebo alespoň vyměnit jeho pedály za nové, sportovní. Přesto jsem se stále cítil hodně nejistě," píše Haden. "Po nějakém čase jsem začal pozorovat značné zlepšení své kondice, stále to ale nebylo ono. Koupil jsem si sice lepší oblečení a na své kolo jsem namontoval sportovní pedály, nadále však přede mnou stál jeden úkol, kterému jsem se vyhýbal."

Haden v té době trpěl něčím, čemu říká "syndrom zbytečných obav z reakce okolí". "Jednoduše řečeno jsem se tehdy den co den vyhýbal strmému kopci, který procházel středem rozsáhlého komplexu, kde bydlely stovky studentů. Neustále jsem si představoval, jak se na mě budou zpovzdálí dívat a za mými zády se mi smát," doplňuje.

Jít s kůží na trh se vyplatí

"Za to, co se krátce nato stalo, jsem dodnes vděčný své manželce. Byla to právě ona, kdo mi řekl: ,Bojíš se zbytečně. Jsi v lepší kondici než naprostá většina lidí a postavu by ti mohl leckdo závidět. Přestaň řešit, co si o tobě myslí ostatní. Důležité je to, co si o sobě myslíš ty sám.‘ Když jsem odvětil, že se to jednodušeji řekne, než udělá, přišla se skutečně neortodoxním návrhem: ,Běž se nachystat, ale neber si tričko. Běž a každý den ten kopec jednou vyjeď, aniž by ses rozhlížel kolem sebe.‘ A tak jsem šel, oblékl si šortky, obul boty a sedl na kolo," vypráví Haden. "K mému překvapení jsem se cítil skvěle. I když si zpětně nejsem jistý, jestli stejně opojné chvíle prožívali i náhodně přihlížející nevinní studenti a studentky."

Cesta ke zvýšení sebedůvěry Hadena navíc inspirovala k dalšímu zamyšlení. "Položil jsem si otázku, zda by se podobná metoda nedala využít i v pracovním životě."

Situace, ve kterých se podle Hadena "odhalení" sebe sama vyplatí:

1. Nepříjemná komunikace s kolegy či zákazníky

Řešit se svými kolegy či zákazníky nepříjemné věci je zlým snem všech lidí. Někdy vám však jiná možnost nezbývá. Důležité je jednat okamžitě a vzájemnou komunikaci neodkládat. Vždy se snažte, abyste iniciátorem setkání byli vy, ne vaše protistrana.

V případě, že vám váš klient nezaplatí za poskytnuté služby či zboží, se jej nebojte upozornit. Pokud se do řešení problémů nepustíte okamžitě, můžete si být jisti, že je nevyřešíte nikdy. Neustálé oddalování komunikace povede pouze k tomu, že se nakonec naděje na vyřešení problému v důsledku své frustrace úplně vzdáte.

2. Přímé oslovování zákazníků

Umění komunikace se zákazníky není složité. Důležitá je především praxe, ta všechny vaše obavy odbourá. Pokud vás váš nadřízený pověří úkolem kontaktovat několik vážných zájemců o vaše služby, zkuste si vše nejdříve nanečisto. Najděte dvacet jiných možných zákazníků a s nabídkou oslovte nejdříve je. Teprve až si budete jisti, zavolejte všem závažným zájemcům. Pokud tak učiníte, máte navíc velkou šanci, že díky svým telefonátům nanečisto pro společnost získáte zcela nové zákazníky.

3. Veřejné projevy

Mění-li se obavy z veřejných projevů v noční můru, zkuste kontaktovat například neziskovou vzdělávací organizaci Toastmasters, která se na trénink veřejných projevů zaměřuje (firma má několik poboček i v ČR – pozn. red.). Případně se dobrovolně přihlaste k vytvoření prezentace pro potřeby firemní porady. Za žádnou cenu se veřejným projevům nevyhýbejte, snažte se naopak využít všech příležitostí. Pokud si vůbec nevěříte, můžete ze začátku zkusit přednést například přípitek na rodinné oslavě. Poté nároky na sebe stupňujte, tréma brzy úplně odezní.

4. Poskytování zpětné vazby

Dát člověku pravdivou zpětnou vazbu je důležité nejen pro něj. Poskytnutím feedbacku na sebe berete, ač si to možná neuvědomujete, velkou zodpovědnost. Pokud za vámi váš kolega či známý přijde a zeptá se, co si například o jeho nápadu myslíte, stáváte se do jisté míry spoluzodpovědnými za jeho úspěch či neúspěch. Pokud jste totiž přesvědčeni, že jeho nápad šanci na úspěch nemá, ale řeknete mu přesný opak, jste to vy, kdo ho připraví o spoustu času a možná i peněz. Za žádné situace nepřipusťte, aby nad logikou zvítězil soucit – je-li nápad špatný, řekněte to.

Vlastní názor nebo postoj se lépe sděluje mezi čtyřma očima. Sejděte se proto se svým kolegou v klidné kanceláři, kde vás nikdo nebude rušit, a svůj názor mu předložte. Důležité je v rámci feedbacku vyzdvihnout všechna pozitiva myšlenky či projektu. Vaším úkolem není člověka psychicky zdrtit, ale upozornit ho na nedostatky a možné problémy. "Často mě napadá spojitost s plaváním v ledové řece: Osmělit se a začít ve studené vodě plavat chce opravdový kus odhodlání. Jakmile se ale ve vodě octnete, začnete si plavání užívat. Studená voda, která vaše tělo ze všech stran obklopí, už vám najednou tak studená nepřijde," uzavírá Haden.

reklama
reklama