Rodinné zlato na řadu generací? Kdepak, šperky měníme jako boty

Rodinné zlato na řadu generací? Kdepak, šperky měníme jako boty

| Tomáš Beránek

Ženy a krásné šperky vždy tvořily dokonalou dvojici. Luxus nicméně něco stojí, a tak většina lidí vlastní pouze několik málo klenotů. V současnosti však již ani jejich vysoká pořizovací cena nutně neznamená, že se tentýž kousek musí objevit na krku několika generací jedné rodiny – zájem o pravidelnou obměnu šperků raketově roste již několik let.

Šperky nejsou posvátné

"Klenotníci nás od nepaměti přesvědčují, že jsou zlato a stříbro něčím, co by se v rodině mělo dědit z generace na generaci. My se ale domníváme, že takovýto přístup vůbec neodpovídá dnešní době. Na šperky by lidé měli pohlížet spíše jako na módu," říká Natasha Cornsteinová ze společnosti Circa, která se soustředí na výkup a další prodej starších šperků. "Klientům se snažíme vysvětlit, že je to se šperky podobné jako s oblečením. Pokud některé klenoty nenosili celý rok, je takřka jisté, že je nebudou nosit již nikdy. V takové situaci je na místě zvážení možnosti jejich prodeje či výměny za jiné."

Pro Harriette Rose Katzovou je pravidelná obměna šperků samozřejmostí. "Mou prací je profesionální organizování večírků, což znamená, že mnohé z nich sama navštěvuji. A stejně jako si nemohu dovolit chodit na všechny večírky ve stejných šatech, si nemohu dovolit nosit stále stejné šperky," vysvětluje.

Na výrobci záleží

"Většina lidí si myslí, že hodnota šperků, které mají doma, se odvíjí pouze od hodnoty použitého cenného kovu a drahých kamenů. To je velký omyl. Pokud má šperk historii, je jeho cena mnohonásobně vyšší. Hodnotu ovlivňují například jeho designér, výrobce, stáří, velikost a mnohé další," říká majitelka Calhoun Jewelers Cathy Calhounová. "Na každý klenot pohlížíme jako na umělecké dílo," potvrzuje její slova Natasha Cornsteinová. "Za jeden zlatý náramek od Cartiera jsme byli ochotni zaplatit 35 tisíc dolarů. Cena použitého zlata je pouze přibližně 6 tisíc dolarů, rukopis firmy z něj ale dělá naprostý unikát."

Podle Cathy Calhounové již dávno neplatí, že se zlato, stříbro nebo drahé kameny prodávají jen ve finanční tísni. "Dlouhou dobu se lidé styděli své šperky prodávat, aby neztratili společenský kredit. Ty doby jsou ale pryč, do kurzu se naopak dostává pravidelná obměna klenotů," říká.

"Dívat se stále na stejné šperky mě upřímně řečeno nebaví. Proč si tedy neudělat radost výměnou starých za nové?" uzavírá Harriette Rose Katzová. A také tak nezřídka činí.

reklama
reklama