Jak může Čína zchladit realitní trh?

Jak může Čína zchladit realitní trh?

| redakce

Wei Yao ze Société Générale připomíná, že čínský nemovitostní trh zůstává i přes všechna varování a snahy vlády o "ochlazení" stále silně přehřátý. Jak mohou čínští politici s nafukující se bublinou ještě bojovat?

Nafukování bubliny na nemovitostním trhu je v současnosti hlavním rizikem čínské ekonomiky a tamní vláda si to dobře uvědomuje. Kromě propadu cen se politici bojí také sociálních důsledků, které s sebou přináší příliš drahé bydlení.

Čínský realitní trh stále posiluje i přes snahy vlády o regulaci cílenou na "ochlazení trhu".

Růst cen bydlení v Číně

Přestože se zdá, že čínským politikům dochází munice, dvě "atomové zbraně" v záloze nepochybně ještě mají. Otázkou je, do jaké míry je budou ochotni využít.

Daň z nemovitosti

Na straně nabídky by vláda mohla vyvolat krátkodobý tlak na pokles cen bydlení pomocí daně z nemovitosti – města Šanghaj a Čchung-čching už něco podobného zavedla ve zkušebním provozu. Přestože zůstává množství prázdných bytů v Číně stále předmětem diskuzí (odhady se pohybují od 3,8 do 200 milionů, což hovoří za vše), je veřejným tajemstvím, že někteří vlivní lidé vlastní hned několik nemovitostí najednou. Od doby, kdy byla koncem roku 2012 spuštěna protikorupční kampaň, vyšlo na povrch, že někteří státní úředníci vlastní více než 10 (často luxusních) bytů.

Město duchů Ordos, Čína
Město duchů Ordos, ČínaZdroj: Getty Images

Omezení úvěrů

Nabízí se rovněž řešení na straně poptávky. Čínské zkušenosti od roku 2009 naznačují, že je růst cen nemovitostí zvlášť citlivý na uvolňování monetární politiky. Problémy města Wen-čou a neslavného města duchů Ordos jsou příklady za všechny. Ceny bydlení zde vzrostly vlivem nekontrolovanému boomu nesolidního bankovnictví, po němž následovala bolestivá a hluboká cenová korekce, když úvěrové toky vyschly.

Problémem, který si čínská vláda uvědomuje, zůstává, že nelze zchladit pouze realitní trh bez toho, aby nebyl zasažen také ekonomický růst. A ten je zásadní pro celou globální ekonomiku.

Zdroj: Société Générale

reklama
reklama