Má smysl prodávat akcie na cenovém maximu? Pokud nevěříte v "nový normál", tak určitě ne

Má smysl prodávat akcie na cenovém maximu? Pokud nevěříte v "nový normál", tak určitě ne

| Ján Hájek

Americký akciový index S&P 500 posunul své závěrečné maximum. Okamžitě se ozvaly hlasy doporučující realizovat dosažené zisky a počkat si na nižší úrovně, kam se zanedlouho akcie jistě podívají. Proč nemusejí mít pravdu?

Otestoval jsem tuto strategii na historických týdenních datech za posledních 65 let. Z 3 406 týdnů bylo 430 takových, kdy index uzavřel v pátek na novém maximu, tedy přibližně každý osmý týden S&P 500 končil na novém maximu. To je podstatně častěji, než by si investor mohl myslet na základě zkušeností z uplynulých 15 let.

V tabulce jsou shrnuty výsledky pro jednotlivé investiční horizonty (prodej a následný nákup za 1 a 2 týdny; 1, 2, 3 a 6 měsíců; 1, 2 a 3 roky). V prvních dvou řádcích je procentuální četnost poklesů a růstů indexu na zmíněných periodách, v posledním řádku pak absolutní výnos, který by investor realizoval, pokud by akcie neprodával.

Jak se zhodnocují akcie po dosažení nových cenových maxim?
Jak se zhodnocují akcie po dosažení nových cenových maxim?

V případě krátkých týdenních investičních horizontů je zřejmé, že budoucí směr vývoje cen akcií je spíše náhodnou procházkou, četnost poklesů nebyla vyšší než četnost růstů. Čím déle investor otálel s nákupem, tím více se připravil o výnos z růstu cen akcií ve srovnání s investorem, který nepodlehl pokušení prodat. Již od tříměsíční periody historická data ukazují, že pravděpodobnost úspěšnosti strategie "prodat na novém maximu a počkat si na nižší úrovně" je velice nízká.

Při pohledu na tabulku nelze než konstatovat, že pokud akcie vystoupaly na nová maxima, měly k tomu většinou velice dobrý důvod. Ač to na první pohled zní nelogicky, mnohem lepším investičním krokem bylo akcie na novém maximu nakoupit a držet alespoň tři roky. V posledních 65 letech se pravidelná aplikace této strategie investorům bohatě vyplatila.

reklama
reklama