Tania le Moigne (Google): Internet je nejlepší investice

Tania le Moigne (Google): Internet je nejlepší investice

| Petr Novotný

Internet je v Česku jediným médiem, které roste. Vyhledávání na mobilním internetu je na cestě k novému rekordu a způsob nakupování se díky internetu hodně změnil, říká velice osobitá regionální šéfka společnosti Google Tania le Moigne. Google má podle ní firemní kulturu, která drží společnost několik kroků před konkurencí, a je navíc firmou, která se nebojí zkoušet nové věci, a to ani za cenu finančně náročných přehmatů, protože ví, že když jedna věc vyjde, tak se z ní může stát světový online hit.

O čem vlastně bude tento rozhovor?

Hlavně o vás a o Googlu. Jak dlouho pro něj děláte? A je pravda, že při pohovorech dostávají uchazeči otázky typu, kolik golfových míčků se vejde do školního autobusu, kolik bych si měl účtovat za umytí všech oken v Seattlu nebo jak vysvětlit osmiletému synovci ve třech větách slovo databáze?

V Googlu pracuji již sedmým rokem, ale co si vzpomínám, mě se v interview na podobné věci neptali (smích). Řešili jsme, co zrovna dělám. Ale je pravda, že kritéria pro práci v Googlu jsou hodně náročná. Pár netradičních otázek může o uchazeči hodně prozradit.

Co Google a český trh? Už jste jedničky, nebo stále za Seznamem?

V roce 2006 jsme byli na třetím místě ve vyhledávání a patřilo nám 9 % trhu. Dnes jsou na českém trhu dva vyrovnaní hráči ve vyhledávání, navíc jsme se stali jedničkou v prohlížečích díky Chromu, jedničkou jsme i v chytrých mobilech díky systému Android a podobně si vedeme v online videu díky YouTube. Takové vysvědčení nás těší. Česko je jediný trh na světě, kde se Googlu podařilo tak zásadně změnit situaci.

Velká gratulace. Otázkou je, zda takto dobré výsledky dlouhodobě udržíte.

Dnes je to vlastně o čtyřech obrazovkách – mobil, tablet, stolní počítač a televize. Začínáme být hlavním vyhledávačem na všech těchto obrazovkách, což je základ pro to, abychom byli úspěšní i v dalších letech.

A co vaše hospodářská čísla v České republice? Třeba zase v porovnání se společností Seznam.cz, který má ročně v průměru více než miliardový provozní zisk.

To vám bohužel nemůžu říct.

Proč? Vaše firma je přece veřejně obchodovanou společností, měla by to být dostupná informace. Když jste na burze, investoři by měli vědět, kolik vyděláváte v jednotlivých zemích a regionech.

Google své investory pravidelně a transparentně informuje. Máme i speciální stránku, kde najdete všechny důležité finanční informace a výsledky.

Řada investorů se obávala, co bude znamenat návrat zakladatele Larryho Page na pozici šéfa společnosti. Nyní je ve funkci přibližně dva roky.

Podle mého názoru důvod k obavám nebyl na místě. Larry Page a Sergej Brin jsou klíčové osobnosti schopné nejlépe udržet inženýrskou kulturu ve firmě. Naprostý důraz na neustálou inovaci a ochota zkoušet nové věci je zapsána v naší firemní DNA. Oba dva v tomto táhnou firmu dopředu.

V posledních letech cena akcií Googlu takřka lineárně roste, od března 2009 zhodnotily přibližně o polovinu. Je to práce obou zakladatelů?

Leadership je důležitý, ale klíčová je hlavně týmová práce. Larry má okolo sebe řadu zkušených kolegů, kteří mu radí a pomáhají vést firmu směrem, který zajímá naše akcionáře. Ale jsou tady další klíčová jména, třeba Andy Rubin, který přišel z Androidu, nebo další základní figura ve firmě Eric Schmidt. Jedna věc jsou lidé, ale pak zde jsou také produkty. Dnes je Google široce rozkročen a stojí na pevných pilířích, což není u celé řady firem, a nejen velkých internetových, až tak běžné.

Zmínila jste operační systém Android. To je jeden z vašich veleúspěšných produktů.

Android nastupoval relativně pomalu a jako většina našich služeb bez jakékoli reklamy. V loňském roce tento systém opanoval ve světě i v Česku chytré telefony, letos má dobře našlápnuto k podobnému úspěchu na trhu s tablety.

Android se rozhodně povedl, ale hodně vašich služeb zákazníci nikdy pořádně nepřijali, takže byly ztrátové.

Spousta věcí se povede, spousta ne. Třeba takový Google Player, do toho jsme investovali hodně peněz a času. Ale po určité době, přibližně dvou až čtyřech letech, když se nám vlastní věc z různých důvodů nedaří prosadit, se díváme po něčem, co je třeba technologicky vyspělejší, a zvažujeme nákup. Díky tomu, že má Google celosvětový zásah, z takové akvizice může udělat úplně jinou službu. A to je příklad našeho vlastního produktu na video, který nebyl úspěšný. Proto jsme se rozhlédli jinde. YouTube je dnes největším videoserverem a druhým největším vyhledávačem na světě, je to zároveň naše největší sociální služba a hospodaří v černých číslech.

Mluvíte o úspěšných akvizicích. Za YouTube jste dali v roce 2006 1,6 miliardy dolarů a dnes má jistě tržní hodnotu několikanásobně vyšší. Od té doby jste ale stamiliony v zatím nevyvedených nákupech, jako jsou Motorola nebo Open Table.

Když jedete v tempu jako my, musíte riskovat. Google se nebojí dělat chyby. Musíme zkoušet nové věci, proto samozřejmě některé naše akvizice nedopadnou, jak bychom si my nebo burzovní analytici přáli. Navíc od lidí, které zaměstnáváme, ani nemůžeme chtít, aby vždy sázeli na jistotu.

reklama
reklama