Německo: Euro není marka, obyčejným Němcům chybí odměna za to, že jsou v Evropě nejlepší

Německo: Euro není marka, obyčejným Němcům chybí odměna za to, že jsou v Evropě nejlepší

| Jakub Kučera

V německé debatě o platech řada ekonomů podporuje jejich zvýšení. A nejde jen o zmírnění nerovnosti v hospodářském výkonu zemí EU.

Euro obyvatele Německa, na rozdíl od dřívější marky, určitým způsobem obírá. V současnosti německá produktivita vede ke zvýšeným exportům, a tím i vyšším příjmům pro firmy. Je ale jen na nich, zda se o svůj úspěch podělí se zaměstnanci.

Dříve tomu tak nebylo. I ti nejlakomější exportéři se o zisky nepřímo dělili, ať chtěli, nebo nechtěli. Před zavedením eura totiž exportní úspěchy Německa vedly k posílení marky. Nyní, zejména když dvě pětiny německého exportu míří do eurozóny, se nárůst vývozů odráží na kurzu eura jen nepatrně.

Silnější marka na jednu stranu exportérům snížila příjmy. Současně ale znamenala nižší ceny dováženého zboží v německých obchodech. A to zaměstnanci jistě ocenili. Také dovolená v zahraničí – něco, čím Němci značně prosluli – vyšla levněji.

Argumenty zastánců vyšších mezd vypadají logicky. Jestliže mají jít řecké platy dolů, když neodpovídají tamější produktivitě práce, německé by měly naopak stoupnout, aby i obyčejní Němci měli něco z toho, jak jsou dobří.

reklama
reklama