Atraktivní příležitosti na trhu uniknou těm, kdo na něm nejsou. Češi jsou ale stále konzervativní

Atraktivní příležitosti na trhu uniknou těm, kdo na něm nejsou. Češi jsou ale stále konzervativní

| redakce

Každý čtrnáctý Čech, konkrétně 7,4 % z nás, investuje do investičních produktů částku převyšující 50 tisíc korun ročně. Vyplývá to z aktuálního průzkumu Citibank Europe realizovaného ve spolupráci se společností IPSOS.

Největší část dospělé populace (37,3 %) investuje do 10 tisíc korun ročně, přibližně čtvrtina Čechů (25,5 %) se s investicemi pohybuje v rozmezí 10 až 50 tisíc korun ročně. Téměř 30 % respondentů neinvestuje vůbec. Češi zůstávají při zhodnocování svých finančních produktů velice konzervativní – přes 56 % lidí, kteří plánují v následujících měsících investovat, preferuje spořicí produkty typu spořicího účtu nebo stavebního spoření.

Tradiční investiční produkty určené obvykle k dlouhodobému zhodnocení finančních prostředků, jako jsou akcie, podílové fondy nebo dluhopisy, plánuje využít 40 % investorů (13,5 % akcie, 18,6 % podílové fondy a 8,3 % dluhopisy). Nedoceněnou příležitostí jsou krátkodobé investice do devizových produktů. V následujících 12 měsících do nich plánuje investovat 3,2 % českých investorů.

Prémiové devizové produkty jsou v kurzu

"Zatímco spořicí účet přinese majiteli v současné době obvykle roční výnos mezi 1,2 až 1,8 % a investice do 10letých státních dluhopisů roční výnos kolem 1,5 %, krátkodobé investice do prémiových devizových produktů nabízejí výnos v průměru na úrovni 5 % ročně," říká David Kögler, manažer investičních produktů Citibank pro Českou republiku. "Efektivní zhodnocení finančních prostředků nám Čechům stále ještě není příliš blízké. Raději volíme jistotu s malým nebo v konečném důsledku žádným výnosem. Přitom nám unikají zajímavé investiční příležitosti."

Tento produkt reaguje na současnou situaci na trhu, který je charakterizován nízkými úrokovými sazbami a vysokou nervozitou. Prémiový devizový produkt přináší nadprůměrné možnosti zhodnocení a těží z vysoké kolísavosti na trzích. Pro potenciální zájemce o tuto investiční alternativu jsou důležité například krátká doba splatnosti, vysoká míra flexibility a transparentnost, což jsou v současnosti jedny z hlavních faktorů, které investoři vedle výnosu a rizika sledují.

Muži jsou odvážnějšími investory než ženy

Co se výše investic týče, odvážnějšími investory jsou muži. Částky nad 50 tisíc korun ročně investuje 9,5 % z nich, v případě žen jde jen o 5,2 %. Ženy se drží více při zemi a jejich doménou jsou investice do 10 tisíc Kč. Také více žen než mužů neinvestuje vůbec (34 %), neinvestujících mužů je jen 26 %.

Podle věkových skupin částky nad 50 tisíc korun nejvíce investují lidé mezi 25 až 34 lety (9,2 %), v těsném závěsu za nimi následují lidé mezi 55 až 65 lety (9,1 %). Nejopatrnější jsou naopak lidé mezi 35 až 44 lety – částky nad 50 tisíc korun ročně investuje 6,9 % z nich.

Investiční příležitosti dostupné i za málo peněz

"Bariér, proč se Češi zatím příliš nepouštějí do investování ve středních a vyšších částkách, může být více. Na straně jedné je český investiční trh zatím ještě relativně mladý, takže investoři teprve hledají své investiční strategie. Na straně druhé je zdrženlivost zřejmě daná i špatnými zkušenostmi z minulosti. Obavy však nejsou na místě. Lze ukázat, že vhodně diverzifikované investiční portfolio, sestavené navíc za asistence investičního bankéře, snižuje rizika a přináší obvykle zajímavé výnosy," říká David Kögler.

Prémiové devizové produkty jsou dostupné už od investice ve výši 100 tisíc Kč a přinášejí krátkodobé zhodnocení s dobou splatnosti od jednoho týdne do tří měsíců. Právě v prémiových devizových produktech již Citibank od loňského srpna zobchodovala přes 2,5 miliardy Kč.

Zdroj: Citibank

reklama
reklama