Jak si nezkazit dovolenou s nepojištěnou cestovkou

Jak si nezkazit dovolenou s nepojištěnou cestovkou

| redakce

Máte strach, že si vyberete cestovní kancelář, která ještě před vaší vysněnou dovolenou u moře zkrachuje? Jak takové situaci předejít, radili čeští odborníci.

Hlavní turistická sezóna se blíží. Řada českých cestovatelů má ale obavy, že narazí na cestovní kancelář, která ještě před jejich dovolenou zkrachuje. Jak ukazuje praxe z posledních let, klientům nemusí ke klidnému spaní stačit ani to, že je cestovní kancelář pojištěná proti úpadku. Hned několikrát jsme se mohli setkat s tím, že pojišťovna, u které byla zkrachovalá cestovní kancelář pojištěna, odmítla klientům vyplatit plnou částku, kterou za neuskutečněný zájezd zaplatili.

Server Peníze.cz se proto rozhodl oslovit profesionály z cestovního ruchu a pojišťovnictví, aby poradili, jak se vyhnout nebezpečné cestovce. Podle čeho bychom si měli vybírat cestovní kancelář, abychom se vyvarovali toho, že v případě krachu nedostaneme zpět všechny peníze, které jsme za zájezd zaplatili? A máme vůbec možnost dopátrat se, zda je cestovní kancelář dostatečně pojištěná?

Lukáš Zelený

Vedoucí právní poradny časopisu dTest

Krach cestovních kanceláří bohužel není ničím neobvyklým, takže každý rok zůstane několik set klientů v zahraničí, nebo na zájezd vůbec neodjedou. Pokud si spotřebitel vybírá zájezd, měl by se podívat, jestli cestovní kancelář ve svých propagačních materiálech uvádí i údaje o pojištění. Základní informací je název pojišťovny, neměl by chybět rozsah a podmínky pojištění, rozsah pojistného plnění a podmínky pro uplatnění nároku.

Ještě před uzavřením smlouvy je vhodné požadovat po kanceláři předložení dokladu prokazujícího pojištění proti úpadku. Tento doklad musí mít k nahlédnutí i zprostředkovatel zájezdu, tedy cestovní agentura. V případě, že je smlouvu uzavřena, musí být vždy její součástí doklad o pojištění proti úpadku CK, který kancelář musí předat v okamžiku uzavření smlouvy, ne později. Zda je CK skutečně pojištěna, lze ověřit na webových stránkách jednotlivých pojišťoven.

Některé podrobnosti z činnosti cestovní kanceláře lze najít v obchodním rejstříku, který je zdarma dostupný na stránkách www.justice.cz. Pokud cestovní kancelář nemá v rejstříku výroční zprávu, může to také znamenat, že by ráda něco zatajila. V případě krachu cestovní kanceláře má zákazník právo na repatriaci (návrat domů) a refundaci (náhradu).

Pojišťovna ze zákona hradí veškeré nároky cestujících. Proto při uzavírání pojistné smlouvy s cestovní kanceláří je tou silnější stranou, stanovuje si smluvní podmínky a hodnotí podklady, které jí kancelář předkládá. V zájmu pojišťovny je tedy i sjednání přiměřeného pojistného krytí pro případ krachu kanceláře. Zákon navíc pojišťovnám umožňuje cestovní kanceláře podrobně kontrolovat. Měly by tedy zajistit, aby riziko krachu bylo dostatečně kryto pojistkou.

Pokud pojišťovna nevykonává dostatečnou kontrolu hospodaření cestovní kanceláře, nemůže následky přenášet na klienty v podobě snížení pojistného plnění. Jestliže pojišťovna odmítá poskytnout plnění, nezbývá než věc řešit soudní cestou. Ačkoli šikovný právník může podat několik výkladů jednoho ustanovení zákona, evropské předpisy mají jasný cíl – ochránit spotřebitele. V nedávné době i soud v takovém případě dal za pravdu klientům.

Marek Ženkl

Odbor komunikace Ministerstva pro místní rozvoj ČR

Budoucím klientům cestovní kanceláře doporučujeme ověřit si, zda je cestovní kancelář, která organizuje zájezd, řádně pojištěna. To zjistí včetně dalších rad na webových stránkách Ministerstva pro místní rozvoj ČR.

Cestovní kancelář je povinna před uzavřením cestovní smlouvy dát zájemci na jeho žádost k nahlédnutí doklad o pojištění pro případ úpadku cestovní kanceláře. V případě uzavření cestovní smlouvy je cestovní kancelář povinna zákazníkovi předat doklad o uzavřeném pojištění. V praxi se jedná o kartičku velikosti platební karty s údajem o pojišťovně a kontaktem na asistenční službu.

Pojišťování cestovních kanceláří je finanční produkt, který se řídí zákonem č. 159/1999 Sb. a pojišťovny ho vykonávají na základě svého vlastního rozhodnutí. Pojišťovna před uzavřením pojistné smlouvy jako první vyhodnocuje, zda je podnikatelský plán cestovní kanceláře reálný, a určuje výši pojištění.

Jinými slovy, je zcela na rozhodnutí pojišťovny, zda cestovní kancelář pojistí, či ne. MMR ČR jako garant legislativy pak v rámci zákonem daných předložených podkladů kontroluje, zda při žádosti o koncesi podnikatel doložil veškeré náležitosti, včetně podepsané smlouvy s pojišťovnou.

MMR odmítá argumentaci, že pojišťovna pouze přijímá návrh pojistné částky ze strany cestovní kanceláře. Pojišťovna má ze zákona stanoveny pravomoci, které umožňují kontrolovat hospodaření cestovní kanceláře tak, aby v rámci pojistné smlouvy, a to bez ohledu na sjednanou pojistnou částku, poskytla pojistné plnění v plném rozsahu §6, tedy v rozsahu plně pokrývajícím náklady repatriace všech zákazníků zkrachovalé cestovní kanceláře, a plně zajistila vrácení všem poškozeným klientům CK buď celé zaplacené částky, pokud se zájezd neuskutečnil vůbec, nebo příslušné části zaplacené částky, pokud se zájezd uskutečnil pouze zčásti. Pojišťovna by v žádném případě neměla přenášet své závazky na klienty.

Jiří Cívka

Tiskový mluvčí pojišťovny Generali

Cestovní kancelář si navrhuje a sjednává výši pojistného limitu. Pojišťovna však ze zákona nesmí tuto výši klientům cestovní kanceláře sdělit. Banky ostatně také nikde nezveřejňují údaje o tom, kolik peněz má ten který klient na svém účtu. Cestovní kancelář ovšem takovou informaci poskytnout může, nic jí v tom nebrání. Turisté by se v cestovní kanceláři před zakoupením zájezdu neměli bát zeptat na vše, co je zajímá. Z pohledu spotřebitele je důležitější než přesná výše pojistného limitu způsob, jakým cestovní kancelář průběžně spolupracuje s pojišťovnou na jeho aktualizaci podle čerstvých hospodářských výsledků. Solidní cestovky samy navrhují navýšení tohoto limitu v případě, že se sezóna vyvíjí dobře a prodávají více zájezdů, než plánovaly.

Turisté mají možnost, kterou podle mne využívají jen minimálně. Z obchodního rejstříku mohou získat spoustu údajů o ekonomické situaci každého podnikatelského subjektu, tedy i cestovní kanceláře. A mohou se také dovědět, zda vůbec plní jednu ze základních zákonných povinností – zveřejňovat výsledky svého hospodaření za uplynulé období. Utajování hospodářských výsledků z minulých let by mělo být velmi varovným signálem. Jako další vodítko mohou sloužit reference cestovní kanceláře, které je možné dohledat na internetu.

  • 1
  • 2
reklama
reklama