Don't Worry, Be Happy: Srovnávání s druhými vás může připravit o pocit štěstí

Don't Worry, Be Happy: Srovnávání s druhými vás může připravit o pocit štěstí

| redakce

Díky sociálním sítím stačí naťukat do počítače pár písmen, abyste věděli, co se děje ve vašem okolí. V pár vteřinách zjistíte, kde pracuje váš soused, co dělá ve volném čase váš kolega nebo kam jezdí každý rok na dovolenou učitelka vašich dětí. Psychologové ale před přemírou takzvaného sociálního srovnávání varují. Více než svému okolí bychom měli věnovat pozornost výsledkům své vlastní činnosti.

Reportérka deníku The New York Times Elizabeth Weilová se ve svém nedávném rozhovoru s psycholožkou Sonjou Lyubomirskou z Kalifornské univerzity zaměřila právě na problematiku sociálního srovnávání. Ve svém článku nazvaném Happiness Inc. mimo jiné napsala: "Podle výzkumu doktorky Lyubomirské (a jistě i osobních zkušeností většiny z nás) mají především lidé, kteří jsou nespokojeni s vlastním životem, tendenci neustále se srovnávat se svým okolím."

Okolí jako měřítko úspěchu

Článek Weilové vychází z velké části také ze studie Hedonistické důsledky sociálního srovnávání, ve které se Sonja Lyubomirská spolu s psycholožkou Lee Rossovou ze Stanfordovy univerzity zabývala otázkou, jak spokojení a nespokojení lidé reagují na pozitivní i negativní hodnocení jimi vypracovaného jednoduchého úkolu. Zatímco sebedůvěra spokojených lidí roste při pozitivním hodnocení i přesto, že jsou výsledky jejich práce ve srovnání s ostatními účastníky testu označeny za podprůměrné, sebedůvěra nespokojených lidí za stejných podmínek prakticky stagnuje. To znamená, že srovnání nespokojených lidí s jejich okolím zastíní dokonce i samotné pozitivní hodnocení jejich práce.

V případě nespokojených účastníků testu se jejich porovnávání s ostatními lidmi ukázalo být skutečně klíčovým. S tím koresponduje i skutečnost, že druhý největší nárůst sebevědomí nespokojených lidí byl zaznamenán v případě, kdy za svoji práci získali negativní hodnocení, ale zároveň se dozvěděli, že jejich "soupeři" na tom byli ještě hůře.

Důsledky sociálního srovnávání

Zdroj: New York Times

reklama
reklama