Odcházející legenda Gerard Minack (Morgan Stanley): Investoři jsou hloupí, snaží se porazit trh. Ať žijí fondy!

Odcházející legenda Gerard Minack (Morgan Stanley): Investoři jsou hloupí, snaží se porazit trh. Ať žijí fondy!

| Tomáš Beránek

Odcházející stratég Morgan Stanley Gerard Minack je investory po celém světě považován za skutečnou legendu finančních trhů. Jeho rozhodnutí předat před svým odchodem na zasloužený odpočinek, který ohlásil v polovině května, investorům poslední dárek, a sice klíč k úspěšnému investování, vzbudil obrovské nadšení. Jeho vzkaz investorům je ale poměrně jednoduchý.

1. Nesnažte se vydělat na nákupu jednotlivých akciových titulů.

2. Neztrácejte čas snahami o správné načasování investic.

3. Investujte pravidelně do indexových fondů, které nejsou ve srovnání s klasickými podílovými fondy zatíženy vysokými poplatky či manažerskými a správcovskými odměnami.

Minack investorům ve své "rozlučkové investiční analýze" znovu připomněl jeden z hlavních handicapů klasických aktivně spravovaných podílových i alternativních hedgeových fondů - poplatky. Zatímco při nákupu podílového fondu existuje po započtení všech poplatků pouze 40% šance, že investor vybere produkt, který trh porazí, při investicích do levných indexových fondů má naopak takřka 90% jistotu, že překoná výkonnost většiny podílových fondů. Vše názorně ilustruje následujících pět grafů.

V 12měsíčním horizontu za trhem zaostává většina fondů

V 12měsíčním investičním horizontu za akciovými indexy zaostává v průměru 60 % podílových fondů. To znamená, že investor má pouze 40% šanci, že se mu podaří výběrem správného fondu trh porazit. Šance na výběr nadprůměrně výkonného fondu je tudíž méně než poloviční.

Most Equity Funds Underperform The Index
Most Equity Funds Underperform The IndexZdroj: Gerard Minack, Morgan Stanley

V 3letém horizontu za trhem zaostává až 87 % podílových fondů

V rozmezí let 2010 až 2012 za trhem zaostalo v průměru 87 % podílových fondů investujících do amerických dluhopisů či akcií. Zajímavé je, že je toto číslo ve srovnání s 12měsíčním investičním horizontem dokonce o 27 % vyšší. Pravděpodobnost, že fondy zaostanou za svými benchmarky, tedy nesnižuje ani volba delšího investičního horizontu. Šance, že trh v horizontu 3 let porazíte, je pouze 1 ku 9.

Under-performance Across Asset Classes
Under-performance Across Asset ClassesZdroj: Gerard Minack, Morgan Stanley

Investoři své investice neumějí načasovat

Snahou všech investorů je především správné načasování investic, tedy co nejpřesnější vystižení lokálních minim vhodných pro nákup a lokálních maxim vhodných pro prodej aktiv. Výsledek jejich snažení je ale ve skutečnosti zcela opačný, a tak v okamžiku, kdy se vyplatí z trhu odejít, ve velkém nakupují, a na minimech vhodných k nákupu své pozice naopak panicky opouštějí.

Inflows To "Aggressive Growth" And The NASDAQ
Inflows To "Aggressive Growth" And The NASDAQZdroj: Gerard Minack, Morgan Stanley

Nesprávné načasování investic přináší extrémní ztráty

V důsledku nesprávně načasovaného obchodování zůstává výkonnost portfolií individuálních investorů daleko za výkonností akciových indexů. Z následujícího grafu vyplývá, jaká je výkonnost investičních portfolií složených z podílových fondů při nesprávném načasování nákupů a prodejů, tedy když investoři při růstu trhů nakupují a při poklesu prodávají.

Index Return Versus Dollar-weighted Return
Index Return Versus Dollar-weighted ReturnZdroj: Gerard Minack, Morgan Stanley

Atraktivitu hedgeových fondů srážejí extrémně vysoké poplatky

Velké množství investorů vidí alternativu klasických podílových fondů v hedgeových fondech. Jak je však patrné z následujícího grafu, mezi hlavní nevýhody patří stejně jako v případě klasických podílových fondů vysoké poplatky. Pouze samotná nabídka vysokého zisku nemusí být rozhodující, je potřeba se zaměřit i na všechny výdaje, které jsou s investicí přímo či nepřímo spojené.

Returns And Dollar-weighted Hedge Fund Returns
Returns And Dollar-weighted Hedge Fund ReturnsZdroj: Gerard Minack, Morgan Stanley

Zdroj: Morgan Stanley

reklama
reklama