Akcie: Prodat, nebo neprodat v květnu?

Akcie: Prodat, nebo neprodat v květnu?

| David Navrátil

Víte, jak fungují akciové trhy? Proč lidé nakupují a prodávají akcie? Základní poučka, která neplatí jen pro akciové trhy, zní, že většina kupujících a prodávajících má stejné informace. K výměně tedy dochází hlavně proto, že mají jiné názory.

Jedno doporučení, které koluje po akciovém trhu, je "Sell in May and go away" (prodej v květnu a odejdi). Neznamená to nic jiného, než že by investor měl prodat akcie v květnu, protože po něm přicházejí měsíce, které akciím nesvědčí.

Platí "Sell in May"?

Je to skutečně tak? Statistiky pro USA ukazují, že v průměru ano. Prodat v květnu a nakoupit v listopadu se jeví být dobrou investiční strategií.

Statistiky říkají, že pokud byste investovali v roce 1950 tisíc dolarů do akciového indexu S&P 500 a drželi akcie jen v období od listopadu do května, měli byste letos na konci dubna něco přes 100 tisíc dolarů. Pokud byste naopak investovali jen v květnu a prodávali v říjnu, tak byste za stejné období měli něco přes 600 dolarů. Za 63 let byste ztratili 400 dolarů. To zní přesvědčivě.

Kritik jednoduchých pravidel může namítnout, že to nefunguje vždy. Ano, má pravdu. To neznamená, že každý rok se vyplatilo držet tohoto burzovního pořekadla. Během léta a podzimu klesaly akcie v méně než polovině případů. Do tohoto období se koncentrovaly velké poklesy. Navíc akcie klesaly i mezi listopadem a květnem, a to ve čtvrtině případů.

Pozor na zobecňující pravidla

Obhájce tohoto sezónního patternu správně namítne, že žádný jednoduchý algoritmus není stoprocentní. Důležité pro něj je, že funguje v dlouhém období, statistika ukazuje, že na něm lze vydělávat (na patternu, ne obhájci).

Asi byste rádi znali můj názor. Dokud ale budu považován za experta, nebudu se přece moci spokojit s tím, že existuje nějaké jednoduché pravidlo, které předčí experty. Ti musejí říkat, že situace je složitější, že je potřeba si udělat komplexní obrázek a zvážit všechny faktory. A co si z toho odnesete nyní?

reklama
reklama