Z býka se stal medvěd, ani se nenadál aneb Euforie na trhu a hrozba volatility

| redakce

Americké akcie daly v úterý zapomenout na propady z minulého týdne a index Dow se vyšplhal na nové závěrečné maximum. Zkušení stratégové ale stále více varují před přehnaně dobrou náladou.

Z býka medvědem při stejné cílové ceně

Na začátku roku byl index S&P 500 na úrovni 1 426 bodů a Brian Belski z BMO Capital byl se svou cílovou cenou 1 575 bodů považován za přehnaného optimistu. Nyní, když je hlavní americký index nad 1 660 body, se z něj - bez jakékoli změny názoru a výhledu pro sledovaný benchmark - stal medvěd.

"Znepokojuje mě, že se na trhu přestal klást důraz na analýzu, návaznost různých faktorů a zdravý rozum jako takový," píše Belski ve své aktuální poznámce. Investory podle něj rychlý růst cen akcií odnaučil opatrnosti. "Raketové růsty ovšem bývají následovány strmými propady, fundamenty totiž jen zřídkakdy dokáží dohnat ceny akcií."

Jak vysoko a rychle se americký index S&P 500 během aktuálního býčího trhu dostal, dokumentuje Belski tímto grafem:

Aktuální býčí trh je jeden z nejsilnějších za posledních 30 let
Aktuální býčí trh je jeden z nejsilnějších za posledních 30 let

Hrozba volatility

Tobias Levkovich ze Citigroup upozorňuje na to, že se index paniky a euforie na trhu dostal nejvýše od roku 2008. A když panuje bezbřehý optimismus, pro další vývoj cen akcií to nebývá dobré znamení. To ale není vše.

"Nižší korelace mezi jednotlivými akciovými tituly vede k většímu soustředění se investorů na výběr konkrétních akcií a menšímu důrazu na makrodata. Sebedůvěra manažerů i dalších investorů roste s tím, jak se trh bez ohledu na ekonomické dění šplhá výše. Tyto faktory mohou v případě spuštění výprodejů (a může stačit málo - vyjádření centrálních bankéřů, nečekaná přírodní katastrofa s dopady na ekonomiku a podobně - pozn. red.) vést k extrémní volatilitě," píše Levkovich v poznámce pro klienty.

Nálada na trhu se blíží euforii, což je varovné znamení
Nálada na trhu se blíží euforii, což je varovné znamení
reklama
reklama