Kdy skončí býčí trh na akciích a jak se budou vyvíjet marže amerických firem?

| Martin Krajhanzl

Poté, co odezněla výsledková sezóna amerických firem za 1Q2013, se investoři zamýšlejí nad aktuální, z historického pohledu vysokou úrovní čisté marže a jejím dalším vývojem. Ten obecně souvisí s fází hospodářského cyklu a vývojem akcií.

Vysoká úroveň marže vede medvědy k očekávání jejího poklesu.

Čistá marže indexu S&P 500

S maržemi má co do činění také aktuální údaje o negativních indikacích firem ohledně výsledků za 2Q2013, který byl zveřejněn v týdenním reportu agentury Reuters ("This Week in Earnings", 7. června 2013). 116 firem z indexu S&P 500 již indikovalo vývoj svých zisků za 2Q2013, z toho 93 dolů a 14 nahoru. Ve výsledku sledovaný poměr mezi negativními a pozitivními indikacemi dosáhl 6,6 (93/14), což je z pohledu posledních let rekordně vysoká úroveň a jasný argument pro medvědy, že se blíží jimi očekávaný pokles, statisticky pojmenovávaný jako návrat k průměru.

Poměr negativních a pozitivních indikací kvartálních výsledků v rámci indexu S&P 500

Poměr je za poslední roky nejvýše a relativně daleko od průměru. Na druhou stranu je potřeba si uvědomit, že poměr se sleduje na kvartální bázi, takže i když máme k letošnímu 2Q2013 již 116 "pozorování", další určitě přibudou, už kvůli tomu, že do začátku výsledkové sezóny za 2Q2013 ještě několik týdnů zbývá. Proto rekordní výše ještě není výsledná.

Navíc struktura této hodnoty ukazuje, že se jedná především o specifika dvou sektorů. Jde o zdravotnický sektor (považovaný za defenzivní) a sektor zbytného spotřebního zboží (consumer discretionary), který je považovaný za cyklický, ale současně velice široký (zahrnuje například automobily, média a zboží dlouhodobé spotřeby). Nelze tedy říci, že by vysoká míra negativních revizí byla výsadou cyklických sektorů, což by dávalo za pravdu argumentaci medvědů.

Poměr negativních a pozitivních indikací kvartálních výsledků v rámci indexu S&P 500

Celkově souhlasíme s tvrzením medvědů, že marže firem jsou z historického pohledu dost vysoko a že poblíž vrcholu obvykle dochází k přehlížení faktorů, které by mohly vyvolat jejich pokles.

  • 1
  • 2
reklama
reklama