4 důvody, proč je na tom Apple hůře, než se zdá

| redakce

K představě o úpadku Applu postačí graf vývoje ceny jeho akcií. Za devět měsíců ztratily třetinu hodnoty. Další cestou je podívat se na frekvenci vyhledávání výrazu Apple na internetu - dosáhla vrcholu v době, kdy se jeho akcie prodávaly nejdráže, ale pak začala strmě padat.

Apple
AppleZdroj: Bloomberg

Max Wolff, hlavní ekonom Greencrest, nenechává na Applu nit suchou a radí investorům nepodceňovat řadu dalších rizikových faktorů, které se ještě neprojevily a o nichž se zatím nemluví.

1. Problémy s ochranou soukromí uživatelů

S výtkami, že soukromí uživatelů Applu je nejspíše ohroženo více než u konkurenčních produktů, přišla nedávno americká Národní bezpečnostní agentura (NSA). Wolff poukazuje na to, že abyste se stali součástí ekosystému Applu, musíte nejdříve zaplatit, a to v porovnání s konkurenčními platformami více. Uživatele může časem začít iritovat, že platí dost peněz na to, aby jejich soukromí nebylo ochráněno. "Když se rozhodnete jít na koncert pořádaný zdarma v Central Parku a nebude to stát za nic, rozhodně vás to nenaštve tak, jako kdybyste zaplatili za drahá místa velké peníze, ale pak vám byla přidělena jiná, podřadnější," uvádí ekonom.

2. Až příliš kreativní účetnictví

Apple je neuvěřitelně zdatný v obcházení daňových zákonů. "Paradoxem je, že ti, kteří křičí nejvíce, že velké korporace neplatí daně, používají Apple," směje se Wolff. "A na konci každého emailu nebo textové zprávy o tom, jak je to strašné, nás informují, že tento e-mail byl odeslán z produktu od největšího daňového podvodníka americké historie."

Vysoká cena produktů Applu podle Wolffa firmu vystavuje zvýšenému riziku. "Když nakupujete levné výrobky, nemůže vás překvapit, že byly třeba vyrobeny za zhoršených pracovních podmínek nebo za použití dětské práce. U drahého produktu už ale porušování zákonů nepředpokládáte."

3. Google Chrome a integrace Androidu

Wolff připomíná, že největší hrozbou pro Apple je snaha Googlu integrovat platformy Chrome a Android. "Když se podaří Googlu přijít na způsob, jak Chrome propojit s Androidem, začne vám prodávat notebooky, které budou mít integrovaný operační systém a budou zároveň tablety. To vše za 400 až 500 USD. I kdybyste uznali, že produkt Googlu není ve srovnání s Applem tak dobrý, najdete u Applu ekvivalent až za 1 500 USD."

Pokud se integrace povede, vznikne nebezpečná konkurence Macbooku Air a iPadu. Cenová politika luxusu činí Apple zranitelným. Dokonce i ti, kdo by si mohli dovolit produkty Applu, nakonec z racionálních důvodů zvolí levnější variantu od Googlu. "Když má práce na mobilním zařízení bude spočívat hlavně v tom, že používám Google Drive nebo Gmail, a ještě k tomu nedostanu zadarmo oblíbené aplikace, stanu se pro Apple novým – nebezpečným - druhem teenagera," podotýká Wolff.

4. Bitva o školy

Wolff věří, že se další bitvy mezi Applem a Googlem odehrají ve vzdělávacích institucích. Školy budou mít na výběr - buď vybaví zařízeními Googlu celou třídu, nebo koupí Apple pouze dvěma studentům.

Knihy Google Chrome jsou podle něho ještě větší výzvou. "Za 3 000 USD si u Googlu pro třídu pořídíte celý webový systém, naproti tomu u Applu koupíte leda tak jeden fantastický počítač s obrovským LED monitorem, ale všichni ho budou muset sdílet."

Zdroj: CNBC

reklama
reklama