Pět nejhorších věcí, které firmy dělají na Facebooku

Pět nejhorších věcí, které firmy dělají na Facebooku

| Tomáš Beránek

Na konci prvního čtvrtletí bylo na Facebooku přibližně 1,1 miliardy aktivních uživatelů. Potenciál kupní síly takového množství lidí umocňuje fakt, že přibližně polovina z nich přiznává, že považuje firemní facebookové stránky za důvěryhodnější zdroj informací než klasické webové prezentace. Přesto se najdou firmy, jimž Facebook kvůli jejich vlastní hlouposti více škodí, než pomáhá.

Zde je pět největších hloupostí, kterých se firmy na Facebooku dopouštějí. A věřte, že se tyto prohřešky netýkají pouze malých nebo zcela neznámých firem.

1. Žádosti o lajkování příspěvků

Podle facebookových statistik zvyšuje explicitní žádost o "lajk" či komentář příspěvku interakci uživatelů v průměru o 26 %. Některé firmy však tato čísla chápou jinak a žádosti o lajk připojují automaticky ke každému svému příspěvku. Tím však paradoxně dosahují zcela opačného efektu. Jsou-li příspěvky a statusy opravdu zajímavé, uživatelé si jich všimnou a lajkovat či sdílet je budou i bez výzev autorů.

Pokud používáte Facebook pro svůj byznys, pamatujte si, že byste uživatele měli o komentáře požádat pouze v případě, že skutečně potřebujete jejich zpětnou vazbu. Snažit se docílit toho, aby se pod každým vaším příspěvkem objevilo během jedné hodiny sto komentářů a dvě stě lajků, je nesmyslné a zbytečné.

2. Používání fotek z fotobanky

Fotografie, které na svůj facebookový profil firmy umisťují, podléhají prakticky ve všech případech jisté autocenzuře. Na tom není nic zvláštního. Společnosti se na své klienty a zákazníky snaží působit přátelsky a důvěryhodně, a proto své fotografie filtrují a na své zdi umisťují ty nejlepší snímky.

Extrémem jsou ale profily, na kterých nenaleznete nic jiného než "dokonalé" fotky anonymních lidí z fotobank. Muži a ženy s úsměvem doslova od ucha k uchu ale na zdech firem působí spíše odpudivě než přitažlivě. Nedůvěru uživatelů ve fotografie z fotobank lze vysvětlit poměrně jednoduše – na první pohled je zřejmé, že se jedná o reklamu. A té se všichni (nejen na internetu) snaží obloukem vyhnout.

3. Nemorální marketing

Přírodní katastrofy či občanské nepokoje jsou citlivé záležitosti, o nichž se naprostá většina firem snaží vyjadřovat s co největším soucitem, respektem a uznáním zasaženým lidem. I v tomto případě se však najdou výjimky. Bohužel.

Zkuste si představit, jak by vám bylo, kdyby vám Facebook v době záplav nabízel geograficky cílenou reklamu na nafukovací čluny a vysoušeče. Základní pravidlo, kterým by se všechny společnosti bez výjimky měly řídit, je, že ne všechny příležitosti k prodeji zboží či služeb je vhodné využít. Některý byznys je zkrátka nemorální a nemá smysl o něm uvažovat.

4. Firemní egocentrismus

Jedním z nejhorších návyků některých uživatelů je jejich chronická potřeba být neustále v centru dění, být neustále vidět a slyšet. Firemní profily, které mají na starosti lidé s touto "digitální nemocí", se vyznačují jedním základním rysem – příspěvky všeho druhu se na zdi objevují v intervalech maximálně několika minut. To samozřejmě uživatele po pár hodinách nebo dnech dovede na pokraj šílenství, a firmy se tak nemohou divit, že počet jejich facebookových příznivců stagnuje, či se v horším případě kontinuálně snižuje.

5. Sentimentálnost a kýč

Zavřete na chvíli oči a zkuste si vzpomenout: Už jste někdy narazili na fotky "roztomilých" koťátek a štěňátek, aniž by vlastník facebookového profilu vlastnil síť zverimexů nebo jiných obchodů se zbožím pro domácí mazlíčky? A co fotky batolat na profilech firem, které neprodávají dětské oblečení ani kočárky nebo jiné dětské zboží? Pokud nevíte, o čem hovoříme, patříte mezi šťastnou menšinu v rámci internetové populace. Věřte, že se zlozvyk sdílení kýčovitých a sentimentálních fotek mnohdy nevyhýbá ani firmám, které jinak působí seriózně a na image tvrdě pracují na internetu i offline.

Pokud se i nadále domníváte, že se žádný z těchto přešlapů nemůže "podařit" velkým korporacím, navštivte na Facebooku Condescending Corporate Brand Page a sami se přesvědčte, že opak je pravdou. A hlavně nás nakonec nezapomeňte lajkovat.

Zdroj: Inc.com

reklama
reklama