Julian Lee (CGES): V Asii hrozí energetická krize, ale ne kvůli ropě

| Roman Chlupatý

Obavy z toho, že čínští motoristé vysají ropu z globálního trhu, nejsou na místě. Číňané totiž nikdy nebudou používat auto jako Američané, a na takové spotřebě Číny je přitom zmíněná hrozba postavena. Rostoucí čínská a obecně asijská střední třída si ale bude určitě pořizovat stále více spotřebního zboží, na což není infrastruktura kontinentu připravena. Asie proto může mít problémy, říká Julian Lee, analytik z londýnského Centre for Global Energy Studies.

Stále častěji se objevují temná varování, že rychlý růst Asie předbíhá schopnost kontinentu vyrábět energii, a proto jí hrozí energetická krize. Jak to vidíte vy?

Julian Lee
Julian Lee

Nemyslím si, že existuje skutečně velké nebezpečí, že by propukla krize. Pokud se tedy bavíme o schopnosti asijských zemí nakoupit na mezinárodních trzích ropu a plyn, jež potřebují. Určitě je ale možné, že dojde k problémům v jednotlivých státech. Indie bude například schopna najít dostatek energetických zdrojů na to, aby pokryla potřeby své ekonomiky. Bude ale také schopna dostat ropu a plyn na požadovaná místa na svém území? Jistě, objevují se nové LNG terminály a plynovody, staví se ale dostatečně rychle? Paradoxní je, že tuto otázku nikdy nedokážeme úplně zodpovědět, spotřeba zkrátka nemůže růst rychleji než dodávky.

Jisté asijské turbulence tedy nevylučujete. Budou mít globální dopad?

To je otázka. Opakovaně se například mluví o tom, že pokud by se Číňané v počtu aut na osobu vyrovnali Američanům, tak by na světě nebylo dost ropy ani na to, aby se uspokojila čínská poptávka. Tento logicky správný závěr ale naprosto ignoruje fakt, že Čína prostě nejsou Spojené státy, v mnoha ohledech ani Spojenými státy být nechce. Amerika je do značné míry postavena na vlastnictví automobilu – pokud v některých městech nemáte auto, v podstatě neexistujete, nikam se nedostanete. Jezdíte vlastním autem, nebo musíte jezdit taxíkem, jinou možnost nemáte.

Číňané žijí jinak. Nebudují velké příměstské aglomerace plné maximálně dvouposchoďových domů. Čínská města jsou ve znamení koncentrace, rostou mnohem více do výšky, i když i jejich plocha pochopitelně roste. Díky tomu je zde mnohem vyšší hustota zalidnění. V Číně je navíc i sofistikovanější síť hromadné dopravy. Proto Číňané auta ani zdaleka nepoužívají tak jako Američané. Vývoj v Číně je zkrátka odlišný.

Toho, že by čínští motoristé z globálního trhu stáhli ropu, se tedy nebojíte.

Podle mě lidé v Číně nemají k autům takový vztah jako Američané. Jistě, mnoho Číňanů by ho chtělo, jde o symbol úspěchu. To ale neznamená, že by ho používali tak, jak se používají auta ve Spojených státech. Proto z něčeho podobného opravdu strach nemám.

Krizi ale může způsobit například i zájem o domácí spotřebiče, třeba ledničky, který se dá v souvislosti s růstem střední třídy v Asii očekávat. Zmíněná Indie kvůli němu zažívá výpadky elektřiny.

To bezesporu. Tou největší výzvou, se kterou se budeme muset vyrovnat všichni, není zajištění dostatečného množství pohonných hmot – nebo alespoň pohonných hmot v kapalném stavu –, ale zajištění dostatečného množství elektrické energie. Výroba elektřiny je sice flexibilnější (nemusí být nutně z ropy nebo jiného jednoho konkrétního energetického zdroje), problémem je ale to, že se pomalu buduje infrastruktura. Výrobní kapacita je nyní nedostatečná, ať se bavíme o elektrárnách poháněných ropou, plynem a jádrem, nebo o elektrárnách používajících obnovitelné zdroje. A přesně to může způsobit onu asijskou energetickou krizi, již jste zmínil v úvodu. Infrastruktura řady asijských zemí totiž nemá na to, aby zajistila množství elektřiny, kterou spotřebitelé chtějí a budou chtít.

Čím větší zemi by to potkalo, tím větší by to mohl být problém pro celý region, možná celý svět. Ve kterých zemích podle vás něco podobného hrozí?

Zmínili jsme problémy v Indii, něco podobného bylo možné zažít i v Číně. Těsně před tím, než se naplno rozhořela finanční krize, nebyla čínská energetická síť schopna dodávat dost elektřiny. Mnozí spotřebitelé tehdy nastartovali vlastní naftové generátory. Jaký to mělo dopad na spotřebu ropy v Číně, si asi každý pamatuje. A právě toho se bojím; něco podobného podle mě může způsobit problémy, ne-li krizi.

reklama
reklama