Burzovní kolaps se blíží. Vydělejte na tom

Burzovní kolaps se blíží. Vydělejte na tom

| redakce

Pro akcie je letošní rok zatím skvělý. Jejich ceny vzrostly natolik, že mnozí investoři sázejí na zhroucení trhů. Někteří pesimisté jsou na to připraveni dokonce dlouhodobě.

Fond investiční společnosti Universa Investments letos zažívá rekordní příliv peněz. Investuje totiž do pojištění proti prudkým propadům na burzách. "Lidé začínají cítit, že jsou pohyby na trzích nepřirozené," říká šéf a hlavní investiční stratég společnosti Mark Spitznagel. Podle něj jen zlomek investorů věří, že se blíží prudký propad. Zajištění proti burzovnímu kolapsu je proto rekordně levné.

Propad o 20 % znamená zisk

Pojištění funguje tak, že Universa nakupuje opce, které přinášejí vysoký výnos v případě, že se trhy propadnou o více než 20 %. Ekonom Nassim Taleb, jenž působí jako poradce Universa Investments, nazývá tyto kontrakty "black swan hedging" (zajištění proti černým labutím, neočekávaným událostem, které mění běh světové ekonomiky a trhů; s tímto pojmem přišel právě Taleb). Jejich příkladem je finanční krize v roce 2008 nebo jaderná havárie v japonské Fukušimě.

Spitznagel si je jistý, že během roku nějaká neočekávaná událost přijde a trhy se propadnou o více než 20 %. Předzvěstí je dle něj nedávný propad na asijských burzách. "Než to skutečně přijde, zažijeme několik falešných startů. Propad indexu Nikkei 225 by mohl být jedním z nich," říká.

Universa, jejímiž klienty jsou hlavně banky a penzijní fondy, má již s podobnými situacemi zkušenosti. V roce 2008, kdy se akciový trh propadl o 40 %, vydělal fond investorům 110 %. Teď fond očekává, že v případě propadu o 20 % vydělá 60 %.

V časech růstu se Universa podle Spitznagela snaží minimalizovat ztráty, takže v době 30% posílení akcií v roce 2009 prodělal fond jen 4 %. Velcí investoři většinou posílají do fondů, jako je Universa, 1 % z celkového objemu peněz, který vloží do akcií. V současnosti ale tato suma roste. Věříte, že jsou to smart money, nebo se raději povezete se stádem?

Zdroj: CNN

reklama
reklama