Tři dimenze tradingu

Tři dimenze tradingu

| redakce

Riziko, výnos a velikost pozice - základní stavební kameny tradingu se vejdou do tří slov. Ponaučení pro obchodníky lze najít v nedávné zprávě klientům od Nicholase Colase, hlavního stratéga ConvergEx Group. Colas v ní s nadsázkou popisuje sezení s firemním psychologem hedgeového fondu, kde dříve pracoval.

V prvním roce u hedgeového fondu prý Colas každou středu odpoledne hodinu trávil s firemním psychologem. Nechodil k němu jen on, ale i jeho kolega, rovněž "trader-zelenáč". "Každý, kdo tam byl nový, ho musel navštěvovat, a mnozí chodili ještě dlouho poté, co už se ve firmě zapracovali," píše Colas.

Typické sezení připomínalo něco na způsob ping-pongu mezi dvěma tématy, která charakterizují život tradera - riziko a výnos. Dalším nejčastějším předmětem diskuzí byla "velikost". Velikost pozice. Konverzaci vedl psycholog podle Colase zhruba následovně:

Proč jste do toho nešel ve větším?

Tak zněla lékařova otázka, když přišla řeč na nejlepší vítězný obchod předešlého týdne. Trader sice vydělal 10 % na milionové pozici, ale proč to nemohly být 2 miliony nebo 5 milionů?

Proč jste do toho dal tolik?

To byla - analogicky - otázka týkající se nejztrátovějšího obchodu týdne. Nakoupíte 10 tisíc akcií, které ztrácejí 1 USD na kus - a už to máte na stole: "Proč jste se toho nezbavil, když to prodělávalo jen 0,25 USD?" nebo "Proč jste nenakoupil jen tisíc akcií, ale 10 tisíc?"

Risk management tradera je o řízení velikosti pozic více než o čemkoli jiném. Když jde o poražené, máte jich vždycky zbytečně moc, když o vítěze, je jich ve vašem portfoliu málo.

Z myšlenek, o nichž jste silně přesvědčeni, by měly vzniknout velké pozice, a to do té doby, než ztráty při čekání na to, až začnou fungovat, přerostou únosnou mez. Nápady, o nichž až tak přesvědčeni nejste, by měly "vyrůst" do velkých pozic jen za předpokladu, že se ubíráte správným směrem. Lehko se to říká, ale ve skutečnosti jde o těžkou disciplínu pro nezasvěcené. Trader musí často jednat intuitivně.

Když máte myšlenku, nepouštějte ji z ruky. Řada daleko méně inteligentních lidí než vy totiž disponuje mnohem tučnějšími bankovními konty, protože ctí tato pravidla.

Zdroj: The Reformed Broker

reklama
reklama