Zlato za 10 tisíc USD za unci? Nemyslete krátkodobě

| redakce

Zlato má za sebou z hlediska vývoje ceny nejhorší kvartál v historii. Některé argumenty pro dlouhodobý její růst ovšem trvají. Nick Barisheff, ředitel Bullion Management Group, nedávno vydal provokativně nazvanou knihu "$10,000 Gold: Why Gold's Inevitable Rise Is the Investor's Safe Haven" (Zlato za 10 tisíc USD: Proč je nevyhnutelný růst ceny zlata bezpečným investičním přístavem). Z čeho čerpá své přesvědčení?

"Říkat přesná čísla a časové horizonty se mi moc nechtělo. Zlato nebude stát 10 tisíc USD letos nebo příští rok, umím si ale představit takový scénář během zhruba pěti let," říká Barisheff. Ke vymezení konkrétnějšího časového rámce ho přiměly spory amerických politiků o nastavení dluhového stropu v létě 2011. "Tehdy začalo být jasné, že není vůle řešit americkou dluhovou krizi. Nelze totiž dostatečně zvýšit daně ani snížit výdaje natolik, aby to pro ekonomiku znamenalo nějaký zásadní rozdíl. Z toho se nedá ekonomicky vyrůst," tvrdí.

Jedinou možností je proto podle něj, zjednodušeně řečeno, tištění peněz. "Tiskárny dále pojedou, deficity se budou hromadit a růst," obává se Barisheff. "Korelace ceny zlata s růstem amerického zadlužení je přitom téměř perfektní."

Papírové měny historicky neobstojí

"V historii ještě žádná fiat měna neunikla hyperinflaci a totálnímu kolapsu. Jakmile dáte tiskárnu na peníze králi, císaři nebo prezidentovi, nikdy ji nepřestane používat včas. To je lidská přirozenost," popisuje zlatý býk. "10 tisíc USD je z dnešního pohledu nepředstavitelná meta, ale z dob hyperinflace si pamatujeme ve světě daleko absurdnější cifry."

Současná situace je ale jiná v tom, že nekryté měny fungují globálně, dolar je navíc světovou rezervní měnou číslo jedna. "Případná hyperinflace proto také bude globální, ne jako například v Německu v meziválečném období," doplňuje svou chmurnou vizi Barisheff. "Aktuálně přitom Fed nemá moc na výběr - pokud chce zabránit návratu recese, musí tisknout peníze. Na konci cesty ale ekonomiku nečeká nic dobrého."

Zdroj: Peak Prosperity

reklama
reklama