Investiční sociální sítě: Jak hlupákům prodat investici

Investiční sociální sítě: Jak hlupákům prodat investici

| redakce

Obliba sociálních sítí, které umožňují uživatelům sledovat investice podobně snadno, jako lze hlídat statusy na Facebooku, nevídaně roste. Z nejúspěšnějších uživatelů se na nich stávají tržní hvězdy, jejichž kroky následují drobní investoři. Počet účtů izraelské EToro (světově největší investiční sociální sítě) vzrostl na 2,85 milionu z 1,75 milionu v roce 2011.

Všude jinde v investičním světě panuje tajnůstkářství. Možnost sledovat a kopírovat obchody jiných uživatelů nabízí jen zhruba 17 % brokerů. Hedgeové fondy chrání své strategie, privátní bankéři střeží identitu svých klientů. Investiční sociální sítě naopak nechávají pozice klientů veřejnosti viditelné.

Například na EToro hned víte, kdo co nakupuje a prodává. Firma vystupuje jako market maker. Aby uživatelům nabídla expozici v akciích, využívá deriváty známé pod názvem contracts for difference (CFD). Jde o pákové produkty, které umožňují uživatelům vsadit na pohyb akcie, aniž by ji vlastnili. Na této investiční sociální síti provedli uživatelé do letošního května přes 50 milionů obchodů (64 % z nich bylo kopírováno).

Obchody ze sociálních sítí dokáží zamávat trhy

Investiční guruové, kteří mají několik set tisíc followers a desetitisíce těch, co jejich obchody kopírují, mají sílu s trhy pořádně zamávat. Problém se může skrývat v tom, že followers často zaregistrují jen fragmenty tradingových strategií svých investičních vzorů. Napodobování něčích obchodů jen na základě minulé výkonnosti se tak může stát nebezpečným.

Obraz dovedností předních guruů může také pokřivovat takzvané "zkreslení přeživších". Investoři by měli zohledňovat jejich výkon na rizikově očištěné bázi. Znamená to vzít do úvahy rizika, která pro dosažení konkrétních výnosů museli podstoupit (a měli štěstí, že jim to vyšlo).

Nová investorská generace?

Sociální investování láká mladou generaci a má podle Aite Group potenciál získat stovky milionů uživatelů. Většina klientů má zájem o finance a investice, ale k tomu, aby byli klasifikováni jako profesionální investoři, jim chybějí čas a velké peníze.

Investiční sociální sítě se začaly objevovat od poloviny minulého desetiletí. Většina z nich se zaměřovala nejdříve na obchodování s měnami (forex umožňoval obchodování s vysoce likvidními aktivy 24 hodin denně).

Tradency začala nabízet platformu k "zrcadlovému" obchodování v roce 2005. EToro zahájila činnost v roce 2007. Umožňuje obchodovat s technologickými akciemi, jako jsou Google nebo Apple, od září 2012 a plánuje zařadit nejznámější společnosti ze spotřebitelského sektoru. Klienti si mohou nastavit účet během několika minut přes Facebook. Po tréninku s virtuálními penězi jsou finanční prostředky uloženy na kreditní kartě. Aby mohli klienti začít s obchodováním s reálnými prostředky, je požadována 50dolarová minimální investice.

ZuluTrade, sociální síť zaměřená na měny, zažila 280% růst uživatelské základny od roku 2011 na současných 500 tisíc uživatelů. Transakční objem dosáhl podle společnosti již zhruba 40 miliard USD měsíčně. Collective2 umožňuje napodobovat více než 15 tisíc obchodních programů navržených ostatními uživateli. Systémy s názvy jako "EUR Scalper" nebo "Strawberry Rhubarb FX" mohou vykonávat nákupní a prodejní pokyny na forexu, s akciemi nebo deriváty.

sp500-trading.com obchoduje futures na americké indexy, roční výnos vykázal 75 %. enigma24 Eurostoxx se zaměřuje na evropské akciové deriváty a reportovala 8% roční ztrátu.

Co na koncept investičních sociálních sítí říkají experti?

"Internet dobře odstraňuje bariéry vstupu, obzvláště ve finančním světě, kde zatím hraje studium na prestižních univerzitách stále velkou roli," říká Matthew Klein, šéf Collective2. Yoni Assia, šéf a zakladatel EToro, je přesvědčený, že sociální investování demokratizuje svět investic a odhaluje všechna tajemství trhu (kde a kdy se lidem daří, kdy ne).

Santosh Tiwari, 37letý IT konzultant, který se stal guruem na EToro díky 11% ročním výnosům z obchodů s britskou librou, nedbá na to, že jeho investiční kroky kopíruje 3 500 uživatelů (má neuvěřitelných 72 tisíc followers). Říká, že stát se guruem pro něj znamenalo něco jako přirozený postup a potvrzení jeho dovedností. EToro využívá od roku 2008.

Javier Paz, analytik z Aite Group, věří, že sociální investování umožňuje nezkušeným investorům benefitovat z vědomostí davu. Má ale strach z množství vypůjčených prostředků, které tradeři využívají k násobení svých sázek. "Crowd sourcing dává členům komunity možnost získávat postřehy jeden od druhého. Páka znamená riziko ztráty velkého podílu původní investice, která je obvykle několik stovek dolarů. Obchodování na páku lze připodobnit ke kreditním kartám - chytří lidé s ním zacházejí inteligentně, zatímco hloupí to s jeho využíváním přeženou. Investiční sociální sítě by měly podporovat zodpovědné investování, aby méně informovaní tradeři neutrpěli zbytečně velké ztráty," doporučuje Paz.

"Některé platformy zveřejňují tradingovou historii pouze uzavřených pozic," varuje David Jones, hlavní tržní stratég IG. "Zisky a ztráty - tedy skutečná výkonnost - mohou být zkreslené, pokud jsou některé pozice otevřené."

Zdroj: Bloomberg

reklama
reklama