Obamacare otevírá příležitosti novým firmám

Obamacare otevírá příležitosti novým firmám

| Tomáš Hart

Během prvního volebního období amerického prezidenta Baracka Obamy byl schválen "Affordable Care Act", okamžitě překřtěný na Obamacare. Jeden z nejsložitějších nových zákonů, do kterého prezident investoval největší množství politického kapitálu a opakovaně jej prezentuje jako svůj zatím největší domácí úspěch, vstoupí v platnost 1. ledna 2014.

I odborníci mají ale problém vyjmenovat všechny zásadní změny, které platnost zákona do amerického zdravotnictví přinese. Proto se komentátoři spíše zaměřují na ilustraci skupin obyvatel, firem a poskytovatelů pojištění a jiných služeb, kterých se nová pravidla zásadně dotknou a pro které mohou být změny nebezpečné, nebo jim naopak mohou přinést velké příležitosti.

Pro některé firmy příležitost

Mezi firmy, jejichž výrobky, ale hlavně služby mohou mít skvělou budoucnost, komentátoři řadí například Health Recovery Solution z New Yorku, která pomáhá zdravotnickým zařízením vyhýbat se finančním postihům za to, že se jim pacienti v krátké době po provedení zákroku vracejí do nemocnice. Když se třeba 25 % pacientů po léčbě zápalu plic nebo infarktu do nemocnice vrátí za méně než 30 dní, sníží se jí Medicare platby o procento. U stamilionových transferů se u velkých nemocnic může jednat o miliony dolarů, a nemocnice proto oceňují službu HRS, která pacientům rozdává tablety s nainstalovanou aplikací a výukovými videonahrávkami, které jim pomáhají v domácím prostředí dodržovat potřebnou prevenci. Nová firma zaujala už i rizikové investory, kteří do ní v rané fázi investovali 600 tisíc USD.

Eligible ze San Francisca reaguje na nedostatky v servisu zdravotních pojišťoven, které nebyly schopny v reálném čase odpovídat na dotazy pojištěnců o přesném rozsahu jejich pojištění a finančních limitech na výkony, které pojišťovna proplácí. Eligible staví rozsáhlé informační databáze, které pojišťovnám umožňují tyto dotazy zodpovídat obratem. Firma dvou mladých zakladatelek si účtuje za vyřešení jednoho takového dotazu průměrně 5 centů, cena s růstem počtu vyřešených dotazů klesá. Trh je obrovský – jen loni se v Americe vypořádaly dva biliony takových dotazů. Začátkem roku Eligible denně zpracovala asi 8 tisíc dotazů.

GoHealth reaguje na očekávaný nárůst počtu lidí, kteří si budou hledat novou pojišťovnu a budou si chtít porovnat ceny a nabídky jednotlivých pojišťoven. Prostřednictvím webu se zákazníci mohou obrátit na konzultanty, případně si nabídky porovnat a přímo na místě i pojištění koupit. Služba se líbí nejen investorům, kteří firmu podpořili 50 miliony USD, ale i pojišťovnám, které díky ní mohou získat nové klienty průměrně za polovinu nákladů, na něž je vyjde běžná práce jejich agentů. Firma začala s deseti tisíci USD úspor dvou společníků, dnes je už zisková a prodeje v loňském roce vzrostly o 50 %.

QuantiaMD umožňuje doktorům a dalším zdravotním profesionálům zabezpečenou formou sdílet poznatky, vyměňovat si informace a rady tak, aby měli jistotu, že se radí s opravdovými odborníky a kolegy z branže. Průměrný uživatel stráví na webu firmy 45 minut týdně a příjmy pocházejí od výrobců léků a přístrojů, kteří se na webu prezentují reklamou.

Nová firma hCentiva se do vývoje softwaru pro elektronické zdravotní burzy pustila hned po schválení Obamacare, když si spočítala, že klienti budou chtít na internetu vyhledávat a nakupovat různé druhy pojistek tak, jako se kupují třeba knížky na Amazonu. Složitost vývoje softwaru pro obrovské množství zdravotních a finančních dat podtrhuje i množství států Unie, které mají své specifické požadavky a regulace oproti jiným státům. hCentiva už podepsala smlouvy na propojení deseti pojišťovacích platforem se státními regulátory, aby měly vždy přesná data a věděly, co po nich státní úřady požadují.

reklama
reklama