Trhem se zemním plynem budou hýbat emoce i nová naleziště. Cena by měla klesat, říká evropský insider

Trhem se zemním plynem budou hýbat emoce i nová naleziště. Cena by měla klesat, říká evropský insider

| Roman Chlupatý

Obavy z okamžitého nedostatku vítězí nad faktem, že je zemního plynu dost. Proto byl v první polovině roku v Evropě tak drahý. V příštích letech bychom se měli dočkat zlevnění, a to i díky novým nalezištím ve Středozemním moři, říká evropský insider, který z důvodu své funkce musí zůstat anonymní. Pod touto podmínkou se podělil o své postřehy.

Sleva na obzoru

Forwardy v první polovině roku naznačovaly, že by měly být ceny v roce 2014 a 2015 nižší než ty současné. Trh čeká, že plyn zlevní. Ceny jsou ale stále poměrně vysoké, navzdory poklesu v poslední době, který signalizuje, že si je trh dobře vědom trendů, které na plyn budou mít vliv. Mám na mysli například nižší ceny ropy, nižší poptávku z Evropy nebo větší nabídku plynu. V krátkodobém horizontu ale platí, že to, co nespotřebuje Evropa, půjde do Asie, případně to Rusko vůbec nepošle na trh. Moskva může hrát na spotovém trhu na jistotu. Na trhu je tedy řada neznámých, které s ním mohou v krátké době silně zahýbat.

Jistota nejistoty

Jak nevypočitatelný trh může být, se ukázalo například v březnu. V Británii se najednou ceny elektřiny vyšplhaly na 60 EUR/MWh, tedy extrémně vysoko. V Británii totiž nemají dostatečně velké zásobníky. Spoléhají do značné míry na kontinentální zásobníky a jejich dostupnost. Když ty britské "vyschly", zbyl jediný zdroj – pojítko s kontinentem –, takže ceny začaly šplhat do nebes. Ve stejnou chvíli přitom rostl celý evropský trh, což byla dobrá ilustrace nerovnováhy mezi realitou – tím, jak jsme na tom s plynem, jeho dostupností – a situací na trzích. Obecněji řečeno, je nyní složité vypozorovat a popsat vztah mezi těžbou a distribucí plynu a vývojem na trhu s ním. Jistě, v březnu byla velká zima a zásoby plynu se ztenčovaly, ale ani zdaleka nešlo o kritickou situaci, ne na kontinentu. Přesto ceny i tam výrazně vzrostly.

Kyperská karta

Evropským trhem by mohla zahýbat i nová naleziště ve Středozemním moři. Určitě má smysl sledovat, co se děje u kyperského pobřeží a v pobřežních vodách Libanonu a Izraele, kde je hodně již potvrzeného potenciálu. Například Egypt také začíná zkoumat území, která sousedí s místy, na něž sázejí velcí plynaři, takže by mohl být úspěšný. Pokud se tato a další očekávání spojená se Středozemním mořem potvrdí, budou se nejspíše měnit plány na stavbu potrubí, jež měla přivést plyn z oblasti Kaspického moře do Evropy. Najednou by se objevily významné zdroje v bezprostřední blízkosti. A podobně by plány na stavbu potrubí – a trh obecně – mohl ovlivnit i zkapalněný plyn.

Boj o zákazníka

Pro všechny LNG projekty, o nichž se nyní mluví, bude důležité zajistit si dlouhodobé kontrakty s Koreou a Japonskem. Ti, kterým se něco podobného podaří, se zařadí mezi vítěze, zbytek bude mít problém. Zjednodušeně řečeno, pokud máte rozhodnout o osudu 30miliardového projektu v Austrálii bez toho, abyste měli k dispozici solidního a stabilního kupce, pak si investici zřejmě budete hodně rozmýšlet. Právě proto aktuálně nabírá na obrátkách velká hra o zákazníka. Firmy se perou o to, která bude dodávat na lukrativní trhy v Japonsku a Koreji. Může to být ještě důležitější, pokud bude Čína díky domácí produkci najednou poptávat výrazně méně plynu ze světa.

Emoce (z)vítězí

Vzhledem k mnoha zmíněným i dalším neznámým je nyní velice obtížné předpovídat, jak se budou ceny zemního plynu vyvíjet. To, že trh očekává jejich pokles v letech 2014 až 2016, nicméně má vypovídací hodnotu. V roce 2016 se například čekala cena ve srovnání s první polovinou letošního roku o nějakých 10 až 15 % nižší. To už je výrazný rozdíl. Něco podobného přitom bylo možné nedávno sledovat také u ropy. Na trhu se prostě periodicky objevují obavy z akutního a aktuálního nedostatku, ačkoli všichni vědí, že plynu i ropy nakonec bude dost. Okamžité ceny jsou tedy výrazně vyšší než odběry v budoucnu. To nám sice může připadat trochu divné, ale jen to ukazuje, kolik emocí ceny zahrnují.

reklama
reklama