Devět nejmoudřejších věcí, které můžete dělat každý večer

Devět nejmoudřejších věcí, které můžete dělat každý večer

| redakce

Nová studie publikovaná v magazínu Scientific American odhaluje, jak jsou v životě důležité tradice a rituály. Pomáhají omezit stres a zvyšují sebevědomí při řešení složitých úkolů. Dokonce i ta nejjednodušší pravidla mohou být efektivní a pomohou i těm, kteří v jejich sílu nevěří.

Psycholog Andrew Weil, spoluautor zmiňované studie, tvrdí, že psychické a emocionální zdraví lidí ve vyspělém světě v poslední době upadá. Při zkoumání rozličných kultur napříč kontinenty Weil zjistil, že se například deprese prakticky nevyskytují v kulturách "lovců a sběračů". Tyto kultury se odlišují tím, že jsou více propojeny s přírodou, nejedí průmyslově upravené potraviny, netrpí nedostatkem pohybu, odpočinku a spánku, a především se jim dostává větší emocionální podpory v rámci jejich komunity nebo kmene. Všechny aspekty jejich životního stylu společně pomáhají vytvářet bariéry proti depresi.

Přestože se životním stylem nemůžeme (a ani nechceme) vrátit k primitivnějším kulturám, řadu věcí můžeme dostat pod kontrolu pomocí rituálů.

1. Zlepšete produktivitu

Učení se novým způsobům, jak být produktivnější a šetřit čas, máme tendenci odkládat na později. Protože žijeme ve spěchu, fungujeme raději zažitým neproduktivním způsobem, než abychom na chvíli "odbočili" a věnovali čas poznávání nových nástrojů produktivity. Věnujte každý den alespoň pár minut přemýšlení nad tím, jak byste mohli zlepšit svou produktivitu.

2. Pochytejte všechny přebytečné myšlenky

Jde o praktický rituál, díky němuž budete klidně spát. Často končíme den s přemítáním nad tím, co jsme prožili nebo co nás čeká. Naše mysl se tímto způsobem očišťuje. Všechny tyto nahodilé myšlenky si sepište, uvolníte tak svůj mozek pro důležitější věci. Jak říkal Albert Einstein: Na věci, které si je potřeba pamatovat, máme papír. Mozek je na myšlení.

3. Odpusťte ostatním

Přeneste se přes všechny ty drobné věci znepříjemňující každodenní rutinu. Během dne se toho může stát hodně, co vám způsobí trápení - neomalený prodavač, kolega, který vám ukradl nápady, nebo něčí chyba z nepozornosti, s jejíž nápravou jste zbytečně marnili čas. Když se to všechno naučíte pustit z hlavy, budete lépe připraveni na další den a bude se vám životem procházet snáze bez stále tíživějšího břemene nakumulované nelibosti.

4. Odpusťte sobě

Stejně jako jste mávli rukou nad chybami ostatních, udělejte to samé i sobě. Pochvalte se za něco, co se vám povedlo, a přestaňte se sžírat chybami, kterých jste se dopustili. Poučte se z nich a zažeňte špatné pocity. Pomůže vám to přistupovat ke každému novému dnu s čistým štítem.

5. Zaostřete na svou mysl

V životě toho lze prožít více, než se jen honit za penězi a uznáním. Neurolog Sam Harris tvrdí, že mysl je všechno, co máme a čím můžeme posloužit ostatním lidem. Ze života nedostaneme to nejlepší, pokud svou mysl nebudeme umět pravidelně "vyčistit".

Sestavte si na každý den seznam úkolů. Zabere to jen 15 až 20 minut. Když budou na papíře, nebudou už dále zatěžovat vaši mysl. Chris Brogan, autor a zakladatel Human Business Works, nabízí obměnu tradičního seznamu úkolů. Šablona může vypadat například takto:

  • Zítra se chystám ...

  • Abych byl připravený, potřebuji ...

  • Nesmím zapomenout na ...

  • Myšlenky, které mě rozptylují, jsou: ...

6. Zvykněte si na rutinu před spaním

Autorka Happiness Project Gretchen Rubinová zdůrazňuje důležitost "spánkového rituálu" a doporučuje se na věci, které máte ještě na programu dne, vrhnout co nejdříve - ještě v době, kdy nejste přetažení. Například nikdy nekontrolujete e-maily těsně před spaním.

7. Končete den s dobrým pocitem

Studie odhalila, že během dne máme zpravidla třikrát více pozitivních zkušeností než těch negativních. Náš mozek má nicméně vrozenou tendenci dávat větší váhu zkušenostem negativním. Psychologové objevili, že probírání pozitivních zkušeností vede k větší pohodě, životní satisfakci a energii. Na konci každého dne se proto zeptejte svých blízkých, co se jim ten den nejvíce povedlo nebo je potěšilo. Sdílejte své zážitky. Tento trik nezabere více než několik minut a přinese mnoho výhod vám i vašim blízkým.

8. Rodina na seznamu priorit

"Tenis je jen hra," říká světová tenisová jednička Serena Williamsová, "ale rodinu máme navždy." A podobně to vidí i golfová legenda Jack Nicklaus. Když se ho novináři ptali, na jaký úspěch je nejvíce pyšný, odpověděl, že na svoji rodinu. I kdybyste byli zaneprázdněni sebevíce, nezanedbávejte rodinné rituály. Kvůli honbě za úspěchem věnujeme málo pozornosti těm, co pro nás znamenají více než ten nejdůležitější klient na planetě.

9. Připravte si oblečení na zítřek

Pokud jste zvyklí přemýšlet nad tím, co si na sebe vezmete, až ráno, zkuste změnu a připravte si vše večer předem. Díky tomu se vám nestane, že na poslední chvíli zjistíte, že máte špinavé boty nebo že se nevejdete do kalhot, které jste měli v plánu si vzít. Nejspíše jste to tak dělali, když jste byli ještě malí, nyní je načase tento zvyk "oprášit".

Zdroj: Openforum.com

reklama
reklama