Návrat výroby do USA: Realita, nebo jen pocit?

Návrat výroby do USA: Realita, nebo jen pocit?

| Tomáš Hart

Mnoho politiků a analytiků již nějakou dobu vyjadřuje potěšení, že část amerických firem vrací část výroby do USA. Hovoří se o novém trendu desetiletí. Analytik z US Business and Industry Council Alan Tonelson s tím ovšem nesouhlasí a s pomocí statistik se snaží dokázat, že se trend nezměnil.

Kondice průmyslu se stále nevrátila na předkrizovou úroveň

I když průmyslová výroba roste, nejde prý o nijak závratné hodnoty, a to ani ve světle toho, že minulá dekáda nebyla pro průmysl nikterak skvělá. Srovnávací základna je relativně nízká, objem produkce se však zatím nedostal na úroveň z roku 2007, před začátkem krize. Ani pokrizové meziroční růsty nedosahují úrovní dřívějších oživení: 6 % v roce 2010 oproti 8,2 % v roce 2004 nebo 6,4 % v roce 2000.

Ani pracovní místa nevznikají v průmyslu v takovém množství, růst počtu nových pozic je o třetinu nižší než v celé ekonomice. V posledním čtvrtletí počet míst dokonce poklesl. Čína také stále pokračuje v dodávání stále lepších a náročnějších výrobků, 38 % high-tech zboží se do USA už dováží. Čína Spojeným státům vadí také proto, že ji americké firmy považují za měnového manipulátora, i když se vládní administrativa tomuto termínu vyhýbá.

Plyn z břidlic, který je o hodně levnější než tradiční plyn, také nemusí mít na průmysl tak pozitivní vliv, jak by mnozí očekávali. Struktura průmyslu v Americe se totiž posouvá směrem k energeticky méně náročným aktivitám (IT hardware, sofistikovaná měřící technika, pokročilé zdravotní technologie a podobně). Energetické náklady tedy hrají menší roli než v minulosti.

USA by měly být sobečtější

Analytik Tonelson navrhuje, aby Spojené státy porušily některé své mezinárodní obchodní závazky, omezit import nebo rozšířit platnost protekčního zákona Buy American, který je už tak trnem v oku mnoha zemím.

Pro objektivitu budiž řečeno, že US Business and Industry Council je sdružení soukromých amerických výrobců, kteří se soustředí na své podnikání v USA a nepatří mezi velké exportéry či investory. Ve svých vyjádřeních proto příliš nezohledňuje závazky, které na sebe USA v obchodní oblasti vzaly, a prosazuje své zájmy bez přílišných ohledů na druhé země. Názory této organizace se proto těší pozornosti médií, protože popisují náladu mezi firmami, ale administrativa se jimi většinou neřídí.

Zdroj: Bloomberg

reklama
reklama