Tato vlastnost nesmí chybět žádnému úspěšnému podnikateli

Tato vlastnost nesmí chybět žádnému úspěšnému podnikateli

| redakce

Nosíte v hlavě nápad, o jehož tržním úspěchu jste přesvědčeni? Přemýšlíte dnem i nocí, zda má cenu zkusit rozjet vlastní byznys? Možná vám v nelehkém rozhodování pomůže jednoduchá otázka: Disponujete vlastností, na kterou jsou hrdí všichni úspěšní podnikatelé?

Řada lidí se domnívá, že podnikat nelze především bez schopnosti inovovat. Ano, odvaha nabízet na trhu nové věci je bezesporu velkým pozitivem, v žádném případě ale není tím, na čem stojí úspěch podnikatelské kariéry. Velké množství globálně úspěšných produktů žádné inovace nepřináší, a pokud ano, tak minimální.

Nemalá část lidí také tvrdí, že podnikání není ani tak o vlastnostech, jako spíše o přístupu k penězům. Založit úspěšnou společnost s minimálním kapitálem je bezesporu nelehký úkol, na druhou stranu ale existuje velké množství globálně úspěšných firem, které se ve svých začátcích celá léta potýkaly s kritickým nedostatkem financí.

Nebo jsou snad tajnou zbraní manažerské schopnosti? Zase vedle. Úspěšní podnikatelé jsou často dokonalým příkladem lidí, kteří vůdčí a organizační schopnosti postrádají.

Chce to odvahu

V podnikání se jistě obejdete bez spousty věcí, jedna je však pro váš budoucí úspěch naprosto nepostradatelná - odvaha. Vlastnost, která je v současném světě doslova nedostatkovým zbožím.

Je to velká škoda, ale nejistá doba funguje především jako zabiják skvělých myšlenek. Lidé se totiž velkého snu postavit se na vlastní nohy v obavách o budoucnost mnohdy raději vzdávají a den co den chodí do práce, která je nenaplňuje a ve které nemohou uplatnit své schopnosti a znalosti. Pustit se do vlastního byznysu totiž znamená vyletět z bezpečného hnízda. Podnikání s sebou nese nutnost nést riziko neúspěchu i nutnost vzdát se jistoty stabilního platu. Vybudovat vlastní firmu znamená převést své sny z papíru do reálného světa, vytvořit z ničeho něco. I proto není v žádném případě přehnané, pokud řekneme, že skutečnými hrdiny současného světa jsou právě podnikatelé. A nezáleží na tom, zda úspěšní. I pouhá snaha něco dokázat je lepší než nedělat vůbec nic.

Rady úspěšných ředitelů firem začínajícím podnikatelům

Začínajícím podnikatelům by se mohly hodit i rady následujících čtyř šéfů firem, kteří se mohou pyšnit členstvím v prestižním společenství Young Presidents' Organization.

Dosaďte do vedení společnosti schopné manažery a kliďte se jim z cesty.

Úkolem šéfa jakékoli firmy není zajišťovat všechny činnosti, ale vyhledat takové lidi, kteří to budou dělat za něj. Úkolem ředitele je přijít s nápadem, ne jej na vlastní pěst zrealizovat. Většina lidí si tuto roli vedení společnosti dobře uvědomuje, málokterý šéf je však ochotný se neomezeného vlivu na chod společnosti vzdát. Začínajícím podnikatelům bych zejména poradil, aby výběr manažerů, kteří se o prosperitu společnosti budou starat, příliš neuspěchali. V podnikání je důležitá především důvěra a zodpovědnost, čemuž byste měli podřídit i všechna výběrová řízení na vedoucí pozice. Svým lidem musíte věřit a oni musejí vědět, že o jejich krocích nemáte pochybnosti.

Rajeev Kapur (Sonic Emotion)

Dělejte jen to, co opravdu milujete.

V začátcích pracovní kariéry mi několik zkušenějších kolegyň radilo: "Nikdy nedělej práci, kterou bys opravdu nemilovala. Sympatie musejí být oboustranné a nebudeš-li ty milovat ji, nebude ona milovat tebe." Do doby, než jsem založila společnost Hint Water, jsem příliš netušila, o čem mé kolegyně hovoří; nyní ale všem radím totéž. Ačkoli se to na první pohled nezdá, podnikání je především o emocích. Do práce musíte chodit s nadšením a kancelář opouštět s úsměvem na tváři. Jinak výsledky vašeho snažení nebudou stát za nic.

Kara Goldinová (Hint Water)

Soustřeďte se na cíl a zapomeňte na čas.

Většina firem po svých zaměstnancích vyžaduje striktní dodržování pracovní doby. Paradoxně se přitom nezajímají o to, kolik práce zaměstnanci za den odvedou, rozhodující je pro ně čas. Naše společnost již před rokem a půl zavedla unikátní systém odměňování zaměstnanců založený ne na odpracované době, ale na dosažených výsledcích. S odstupem času vidíme, že se jednalo o nejlepší rozhodnutí, které jsme kdy udělali. Vůbec jsme nečekali, že některé zaměstnance budeme muset takřka nutit, aby si od práce odpočinuli a věnovali se i jiným činnostem. Všichni podnikatelé by se podle mě měli zamyslet, co je pro jejich firmu rozhodující – čas, který zaměstnanci stráví v kanceláři, nebo práce, kterou skutečně odvedou?

Eric Johnson (Ignited)

Buďte přizpůsobiví a otevření všem možnostem.

Často se říká, že podnikání není pro lidi, kteří nemají ostré lokty. To podle mě není tak docela pravda. Jsem nadšená, když mohu lidem naslouchat, učit se od nich a spolupracovat s nimi. Podnikání není o neústupnosti a ostrých loktech, ale o spolupráci, kompromisech a porozumění. Při každém obchodním jednání se snažím chovat co nejzdvořileji, snažím se, aby se můj obchodní partner cítil co nejlépe, protože dobře vím, že jedině tak budeme s výsledkem jednání spokojeni oba. Rčení "jak se do lesa volá, tak se z lesa ozývá" by mělo patřit mezi základní poučky všech podnikatelů.

Lisa Huffordová (Simplicity Consulting)

Zdroj: Inc.com

reklama
reklama