5 rad pro zelenáče na trhu

5 rad pro zelenáče na trhu

| redakce

Akcie jsou i přes srpnové poklesy na stále vysokých úrovních, investování plní titulky médií, a tak stále více lidí zvažuje vstup na trh. Než se ale dáte do hledání toho nejvhodnějšího brokera a začnete hazardovat se svými úsporami, myslete na to, že na akciovém trhu se kromě šance na velké zisky skrývá také spousta rizik.

Často lze zmírnit rizika už jen tím, že si zachováte chladnou hlavu. Největší začátečnické chyby totiž bývají způsobené emocemi. Další přešlapy mohou vyplývat z nevědomosti nebo zbrklosti. Ne nadarmo se říká, že štěstí přeje připraveným. Když si budete nástrah trhu vědomi a překonáte emoce, které by vás chtěly svést ze správné cesty, odměnou vám budou požadované výnosy.

1. Nehoňte se za davem

Každý zná otřepanou frázi "buy low, sell high". Často ale lidé dělají opak, když je začnou "masírovat" média a všichni jim ze všech stran vnucují nějaké zaručené "žhavé tipy". Investoři pak nakupují za nafouknuté ceny během rally, která už má to nejlepší za sebou.

Například po IPO automobilky Tesla v roce 2010 byly její akcie k dostání za 17 USD za kus, nedávno se obchodovaly za téměř 150 USD. Akcie ale dokázala i během pouhých dvou obchodních dnů ztratit přes 15 %. Investory, kteří ji drželi od IPO, takový propad nezaskočil – stále měli v kapse slušný zisk - velké ztráty ale přichystal těm, kteří "naskočili do rozjetého vlaku" se značným zpožděním.

Mějte na paměti, že se ceny akcií mohou vyvíjet oběma směry. Nikdy proto nedělejte investiční rozhodnutí jen na základě módních trendů.

2. Naučte se z trhu včas odejít

Investoři často zapomínají na druhou část pravidla "buy low, sell high", a sice na odchod z trhu na vrcholu. Není výjimkou, že se do akcie, které se dobře daří, investor "zamiluje". Od takového akciového miláčka pak očekává, že když letos vydělal 5 %, poroste příští rok ještě dvakrát rychleji. To ale v praxi nebývá příliš časté. Bezpečnější je tedy omezit pozici dříve, než investice "ztratí svůj lesk". Když například prodáte polovinu pozice a uzamknete zisky, stále můžete částečně vydělat na případném dalším růstu.

3. Zbavte se špatných investic

Prodělečné investice se těžko prodávají. Zisky se uzamykají snáze než ztráty, protože investor většinou věří, že by přece měly být všechny ty hluboké poklesy u konce a musí přijít obrat.

Když investujete do akcie, která zažívá volný pád a jste například 20 % pod vstupní cenou, neexistuje žádné pravidlo, které by přikazovalo, že oněch 20 % musíte získat zpět na stejné akcii. Proč peníze nepřesunout do něčeho jiného? Není lepší poohlédnout se po novém tipu s jasnější budoucností, než se na zdecimované firmě snažit "otočit"?

4. Držte se, abyste nezačali být chamtiví

Pokud má investor v investici velkou důvěru, připadá mu většinou jako dobrý nápad nalít do ní hodně peněz. Je ale zbytečně riskantní dávat všechna vajíčka do jedné ošatky. Přestože velké sázky přinášejí i velké a rychlé zisky (za předpokladu, že jsou trefeny správně), na druhou stranu mohou napáchat obrovské škody, pokud se ukáže, že to byl omyl.

Nezapomínejte na diverzifikaci a nikdy nenechte přerůst jednu pozici ve více než 10 % svého portfolia (i když ji berete jako sázku na jistotu). "Hrajte" raději bezpečně, i když to znamená krotit emoce a nejít naplno do svého akciového favorita.

5. Vykašlete se na časování trhu

Hromady studií prokazují, že časování trhu – snaha o výstup z trhu ve "špatných časech" a o návrat, když se začíná trend obracet - nadělá většinou v portfoliu více škody než užitku. Když se stáhnete, s největší pravděpodobností se vám stane, že se včas nestihnete vrátit na býčí trh. Poté, co se rozhoupete a naskočíte do rozjetého vlaku, brzy zjistíte, že jste nezvolili nejvhodnější čas k nákupu.

I kdyby se vám v časování trhu relativně dařilo, nezapomínejte, že jsou tu ještě dodatečné náklady jako brokerské poplatky, zdanění krátkodobých kapitálových zisků nebo zbytečný stres, které je potřeba od zisku z této strategie odečíst. Pokud tedy nevlastníte křišťálovou kouli, raději se upněte na dlouhodobé investování než na pendlování mezi hotovostí a akciovým trhem.

Zdroj: CNBC

reklama
reklama