Rozdíl mezi traderem a ekonomem aneb Neobchodujte podle Roubiniho

| Andrej Rády

Mezi makléři se odnepaměti říká: "Držte ekonoma co nejdále od svého počítače." Zkušení investoři a obchodníci proto zpravidla nesledují záplavu ekonomických newsletterů, bulletinů a jinak sdělovaných názorů makroekonomických "es".

Nezáleží na tom, jak skvělý je ekonom ve svém oboru. Je totiž nemožné (alespoň zatím) do tabulek a přesných čísel zanést náladu jednotlivých obchodníků, emoce, lidské chování jako takové. A trh není nic jiného než skupina lidí, jakkoli si velká část z nich pomáhá při obchodování superrychlými mašinkami.

Časopis The Economist v článku ze začátku července, který se týkal výprodeje na dluhopisovém trhu, nabízí velice trefný popis rozdílu v přemýšlení ekonoma a obchodníka:

Tradeři i ekonomové tráví spoustu času studiem a snahou pochopit trhy. Obchodníci se snaží najít "nesprávně" oceněná aktiva a na jejich zobchodování vydělat. Veskrze věří tomu, že ceny investic jsou spíše nesprávné než správné, řekněme odpovídající hodnotě aktiv. Fundamenty jsou pro ně důležité, ale stejně tak, ne-li více, tradeři sledují likviditu, náladu na trhu a další "měkké" indikátory a faktory.

Ekonomové naproti tomu vycházejí z toho, že jsou ceny aktiv převážně správné. Křivky nabídky a poptávky elegantně vysvětlují, jak mají každý nakupující a prodávající svou představu o "odpovídající" ceně. Jejich vzájemná interakce vytváří na trhu s daným zbožím, tedy i s investicí, tu "správnou" cenu. Ekonomové nerozporují význam psychologie, mnozí za její význam pro ekonomii získali i Nobelovu cenu, ale základním principem jejich uvažování je to, že cena je výsledkem vzájemného působení fundamentálních faktorů.

Čím se řídíte při investování vy? Snažíte se odhadnout náladu na trhu a třeba i ve velice krátkém horizontu vydělat, nebo spíše sledujete dlouhodobé ekonomické trendy, kondici firem nebo celých států, a podle toho na trhu nakládáte se svými penězi? A jaký nejlepší obchod se vám díky vaší strategii v poslední době podařil? Napište nám v diskuzi pod článkem nebo na Facebooku.

reklama
reklama