Pravidla střídmého investování od sebevraha mezi tradery

Pravidla střídmého investování od sebevraha mezi tradery

| redakce

Až se vás zase někdo bude snažit přesvědčit, že je ve vašem nejlepším zájmu obchodovat jak o závod – vstupovat na trh, ale už po chvíli se stahovat, střídat na denní bázi long a short pozice a podobně -, vzpomeňte si na odkaz legendárního spekulanta z Wall Street Jesseho Livermora. Nadměrné obchodování je cesta do pekel, a to i pro profesionální tradery.

Přestože byl Jesse Livermore slavný trader a velký spekulant, nikdy nezastával názor, že musíte být za každou cenu na trhu aktivní. Jako první "kodifikoval" dávný jazyk nabídky a poptávky a jeho myšlenky jsou nyní stejně relevantní jako před 100 lety. "Brzy jsem se poučil, že na Wall Street není nic nového. Ani nemůže být, spekulace je tak stará jako lidstvo samo. Cokoli se na akciovém trhu děje dnes, dělo se i dříve. A bude tomu tak i do budoucna."

Livermorova zkáza přišla přesně v momentech, kdy se nedržel svých vlastních rad. Například když jednou (navzdory kritice "tipařů") vsadil nešťastně na bavlnu a utrpěl masivní ztráty, které narostly ještě více, jak na nich "seděl" (čímž porušoval další ze svých základních pravidel).

Kromě pomíjivých dnů slávy, které zažíval díky triumfům v tradingu, nebyl Livermore v životě šťastný. To napsal i ve svém posledním dopise jedné ze svých mnoha manželek, než si v šatně hotelu Sherry-Netherland prohnal kulku hlavou. I tak po sobě zanechal velké dědictví týkající se "umění spekulace", které od roku 1923, kdy byly poprvé vydány jeho "Reminiscences", ovlivnilo a inspirovalo generace traderů.

Čas a trpělivost

Mnozí tradeři, především ti začínající, přistupují k "tržní hře" s myšlenkou, že se od nich očekává neutuchající aktivita. Jsou v pohotovosti s prstem připraveným na myši, aby mohli otevírat a zavírat pozice na trhu. Střídavě si připisují zisky a ztráty a končí s tunami zaplacených transakčních poplatků a daňových nákladů.

Být traderem neznamená, že musíte za každých okolností stále obchodovat, stejně jako malíř pokojů nemusí na každý povrch nanášet nekonečné množství nátěrů.

Tradeři-zelenáči jsou překvapení, že Livermore – modla těch největších spekulantů - s postupujícím věkem obhajoval nižší objemy obchodů a větší trpělivost. V začátcích kariéry byl odkázaný na krátkodobé financování a "skalpování" akciového trhu. Poté, co dostudoval a získal svůj vlastní kapitál, prodloužil časový horizont držení pozic, a dokonce si mohl dovolit i po delší dobu nedělat na trhu vůbec nic.

Následujícíh devět slavných výroků pronesl Jesse Livermore směrem k přehnanému obchodování:

  1. Peníze se musejí vysedět. Pouhým obchodováním je nevyděláte.
  2. Bude to chtít čas, než něco vyděláte.
  3. Nikdy to nebylo přemýšlení, co mi vydělalo velké peníze. Vždy jsem si je musel vysedět.
  4. Nikdo "neodchytne" všechny pohyby na trhu.
  5. Touha po neustálé aktivitě bez ohledu na okolnosti stojí za řadou ztrát na Wall Street, a to dokonce i mezi profesionály, kteří se cítí, že musejí domů každý den přinést nějaké peníze, jakoby pracovali za pravidelný plat.
  6. "Buy right, sit tight." (Kupujte v pravý čas a seďte jako přibití.)
  7. Lidí, kteří dokáží obojí (kupovat i sedět), je jako šafránu.
  8. Nechoďte na mě s časováním trhu, dejte mi raději čas.
  9. Na všechno máme čas, což jsem ale nevěděl. A to je přesně to, co srazilo na kolena tolik lidí z Wall Street, kteří měli daleko k zelenáčům. Hlupákem je ten, kdo dělá špatné věci vždy a všude. Hlupáky na Wall Street jsou tací, co si myslí, že musejí pořád obchodovat. Málokdo má vždy opodstatněné důvody pro každodenní nákupy a prodeje akcií, případně dost informací, které z jeho sázky dělají inteligentní sázku.

Jesse byl trader s trpělivostí a vůlí. Jakmile ale jednou sešel ze své cesty, dal na tipy ostatních a obchodoval ve chvíli, kdy se měl raději držet stranou, všechno to, co si vydobyl, bylo náhle pryč. A s tím i jeho zdravý rozum. Štěstí pro nás, že se můžeme poučit z Livermorových chyb, a zdržet se omylů, které ho nakonec stály život.

Zdroj: The Reformed Broker

reklama
reklama