Mluvte jako opravdový lídr

Mluvte jako opravdový lídr

| redakce

Mluvený projev by měl podporovat váš manažerský talent, ne jej podrývat. Efektivnímu manažerovi nesmí chybět verbální disciplína.

Lídři na sobě musejí všestranně pracovat, kvalitu verbálního projevu nevyjímaje. Jen málo z nich to ovšem dělá. Komunikace je přitom pro manažery a majitele firem klíčová. Schopnost přednést vizi svému okolí je nezbytná pro správné fungování organizace a její další směřování.

Lídr svým projevem musí sledovat specifický účel. To u běžného jazyka není. Komunikace je důležitá jak pro současnost (vysvětlení komplikovaných kompromisů, projev odhodlání bojovat s nepřízní osudu, zdůraznění záležitostí, které jiní nevnímají a podobně), tak pro budoucnost firmy (sdílení vize a inspirace). S všedním, monotónním a nezřetelným jazykem k úspěchu své firmě nedopomůžete.

1. Víte, co chcete?

Mnozí lídři většinou neumějí volit správná slova, protože nevědí, co skutečně chtějí. Než budete mluvit s lidmi (formálně či neformálně), zeptejte se sami sebe: "O co tady jde a čeho chci docílit?" Pokud jde o zájmy firmy, nejen o vaše osobní, bude se vám o potřebách a cílech lépe mluvit. Pokud nevíte, co chcete (nebo hůře, chcete prosadit vlastní zájmy), raději zůstaňte zticha, dokud si to v hlavě neurovnáte.

2. "Ale" užívejte velice opatrně

"Ale" je odporovací spojka a neměla by být v žádném případě využívána po pozitivní frázi (pokud tedy chcete něco pozitivního sdělit). "Ale" signály, ať už jim předchází cokoli, popírají vše pozitivní. Ve zcela běžné frázi "Líbí se mi váš projekt, ale..." mluvčí nepřímo zpochybňuje, že "líbí se mi" bylo míněno upřímně, a naopak zdůrazňuje to, s čím nesouhlasí.

Když manažer řekne: "Děkuji za zpětnou vazbu, ale myslím si...", bude to posluchači rozklíčováno jako "Vůbec mě nezajímá, co jste mi tady říkali, a stejně si to udělám po svém." Je tedy lépe říci: "I po zvážení vašich připomínek věřím svému rozhodnutí."

Podobné je to s tím, když chce lídr oslovit tým: "Vaše skupina udělala velkou práci za uplynulé čtvrtletí, nyní se ale bude muset na úkol ještě více soustředit." Na místo toho stačí říci: "Vaše práce z minulého kvartálu představuje velký posun, který firma potřebovala. Nový kvartál je ještě větší výzvou."

Místo odporovacího "ale" využívejte raději stupňovací "ještě k tomu" a "kromě toho", případně důsledkové "tím, že...".

3. Šetřete se superlativy

Když je něco popisováno jako "úžasné", "skvělé" nebo "neuvěřitelné", bývá to pravda jen občas. Superlativy v každé větě pozbývají významu. Když manažer opakovaně hodnotí obyčejné události jako výjimečné, vyznívá každý jeho další projev šablonovitě.

Místo rutinních výrazů používejte raději jednoduchý jazyk. Lépe než nazývat prezentaci prodejů jako úžasnou (copak je to nějaký div světa?), mluvte o ní jako o zajímavé, plné hodnotných dat a podobně. Odolejte hodnocení týmu "skvělý", zkuste raději slova jako například "dobře odvedená práce".

4. Nevykrucujte se

Lídři snadno sklouznou k vyhýbavému tónu, když musejí mluvit o důležitých, závažných nebo obtížných věcech. Je přirozené (ale nežádoucí) stydět se mluvit jasně a odhodlaně o tom, co vám není příjemné. Je ale potřeba najít odvahu. "Je to svým způsobem prekérní situace" - odolejte pokušení vyhýbavého jazyka. Odvahy nabudete tím, že si ujasníte, co vlastně chcete (viz první bod).

Nazývejte věci i situace pravými jmény. Záměrně využívejte konkrétního a přesného jazyka. Trénujte svou mluvu, sami v soukromí i před ostatními. Mluvte nahlas a zřetelně. Vzpomeňte si na to před příští poradou a pečlivě važte slova. Buďte nezaměnitelní, konkrétní a vybavitelní.

Zdroj: Inc.com

reklama
reklama