Třikrát o měnové politice: Otlučený Chevrolet, brouk se 17 pasažéry a buldozer s raketovým pohonem

Třikrát o měnové politice: Otlučený Chevrolet, brouk se 17 pasažéry a buldozer s raketovým pohonem

| Pavel Kohout

Eurozóna je jako Volkswagen brouk, do kterého se v rámci zápisu do Guinessovy knihy rekordů vecpalo sedmnáct pasažérů, přičemž ne všem se sedí stejně dobře. A jen jeden má v rukou volant. Jsou lepší pochroumaný americký chevrolet a čínský buldozer?

Měnová politika je jedním ze zásadních faktorů rozhodujících o hospodářském růstu. Právě ona byla ale také klíčovým fenoménem v rámci všech finančních bublin a krizí posledních let.

Příběh první: USA

Rychlý růst peněžní zásoby v USA (agregát M2) po 11. září 2001 měl preventivně působit proti hospodářské recesi. Vedlejším efektem byla hypotéční bublina, která vedla až k pádu Lehman Brothers. Po roce 2009 ale v reakci na krizi ze strany Fedu objem peněz opět začal střídavě poměrně výrazně růst. Americká ekonomika přežila tyto experimenty relativně dobře. Pomalu klesající nezaměstnanost je spíše věcí daňové politiky, zůstaňme ale jen u té měnové.

Příběh druhý: Evropská unie

Ekonomika států EU se do roku 2004 chovala podobně jako americká, pak ale začala žít vlastním životem. Tvorba úvěrů během let 2004 až 2008 se "utrhla ze řetězu", ECB nedokázala stabilizovat úvěrový boom. Propad z expanze do úvěrové recese byl rychlý, nejhorší situace byla v září 2010. Poté se peněžní růst vzpamatoval, ale v některých zemích (Španělsku, Portugalsku) stále trvá deprese.

Příběh třetí: Čína

Jednou z příčin její expanze je dlouhodobá vysokotlaká injektáž peněz, která vrcholila v roce 2009. Díky této agresivní akci se Čína zdánlivě vyhnula finanční krizi, ovšem za cenu růstu inflace a nákladů.

Amerika je jako řidič Chevroletu, který občas trochu "šněruje" po jízdní dráze, ale zatím jen odřel blatníky a promáčkl dveře. Eurozóna je jako odolný, ale nepohodlný "brouk", do kterého vecpalo 17 pasažérů, takže se všem nesedí úplně pohodlně (a volant drží jen jeden). A Čína je buldozer s přídavnými raketovými motory.

Kompletní článek Pavla Kohouta najdete na serveru Finmag.cz


Poznámka redakce: Pavel Kohout ve svém přirovnání o světovém rekordu v počtu lidí v jednom "brouku" pořádně podstřelil. Do legendárního auta (ale typu Beetle 2) se v roce 2001 natlačilo dokonce 27 lidí. Donedávna hezký příklad pro Evropskou unii.

Zdroj: Finmag.cz

reklama
reklama