Proč někteří hloupí lidé vydělávají více než vy?

Proč někteří hloupí lidé vydělávají více než vy?

| redakce

Pracovní nasazení a výše příjmů čas od času bohužel nejsou v rovnováze. To, že někteří lidé i se založenýma rukama vydělávají více než vy, by vás však nemělo vykolejit. Výhra v jedné bitvě totiž ještě neznamená vítězství v celé válce. Čemu někteří podnikatelé-amatéři vděčí za své úspěchy a jak na ně vyzrát?

1. Finanční zázemí

Četné výzkumy dokazují, že se výše příjmů některých lidí odvíjí od výše příjmů jejich rodičů. Podnikatelé, kteří se ve svých začátcích mohou spolehnout na finanční podporu své rodiny, mají cestu k úspěchu skutečně jednodušší a v porovnání s lidmi, kteří musejí začínat takzvaně od nuly, mají velkou konkurenční výhodu.

Na druhou stranu ale dostatek financí v začátcích podnikání nemusí být vždy ku prospěchu věci. Zajištění podnikatelé totiž často rezignují na kontrolu výdajů a lehce nabyté peníze utrácejí za zbytečnosti. Lidé, kteří těžce bojují o každou korunu, si naopak poměr mezi příjmy a výdaji pečlivě hlídají, a ve výsledku tak hospodaří mnohem zodpovědněji a efektivněji.

2. Tělesné proporce

Obrovský vliv má na pracovní úspěchy také fyzický vzhled. Americký ekonom Daniel S. Hamermesh dospěl ve své studii Beauty in the Labor Market (česky Krása na trhu práce) k závěru, že "pohlední lidé za celý svůj život vydělají až o 230 tisíc dolarů více než lidé s průměrným vzhledem". Některé další studie dodávají, že finanční ohodnocení jedince jistým způsobem koreluje také s jeho výškou.

To, že nemáte kontrolu nad svými geny, ještě neznamená, že nemáte kontrolu nad tím, jak vypadáte. Při schůzce s klienty si vždy dejte záležet na svém oblečení i účesu. Při prezentaci nabízených produktů nebo služeb nepřestávejte myslet na řeč těla. Ta je mnohdy důležitější než samotné sdělení, jelikož podle vědeckých studií tvoří až 75 % veškeré mezilidské komunikace.

3. Povaha a charakter

Další z řady studií o podmíněnosti výše příjmů nedávno přišla se závěrem, že "lidé s nepříliš vybraným chováním vydělávají v průměru o 18 % více než lidé, kteří se chovají zdvořile". Někteří personalisté skutečně potvrzují, že muži s ostrými lokty patří při pracovních pohovorech mezi jejich favority, jelikož lze očekávat, že se ve firmě stanou odborníky na složitá vyjednávání.

Úspěšnými stratégy se ale nemusejí nutně stát jen nezdvořilí hrubiáni. Společnosti, které si zakládají na individuálním přístupu ke klientům, naopak upozorňují, že klíčem k úspěchu při vyjednávání nejsou hrubost a neústupnost, nýbrž schopnost dělat kompromisy. Nikde proto není napsáno, že se odborníkem na jednání s klienty nemůže stát vnímavá a nekonfliktní žena.

4. Podbízivost

K vysokým příjmům si lidé mnohdy cestu budují pomocí okázalých dárků nebo drahých večeří, na něž zvou své obchodní partnery. Taková strategie sice může být krátkodobě velmi úspěšná, v dlouhodobém horizontu se však jedná o neudržitelnou záležitost, která se dříve či později stane zdrojem velkých finančních problémů.

Koupit si zákazníky drahým dárkem dokáže každý a v žádném případě se nejedná o něco, co byste měli obdivovat. Pokud jsou vaše produkty nebo služby opravdu kvalitní a jedinečné, zákazníci se k vám budou vracet i bez toho, abyste je museli pravidelně zahrnovat nákladnými "úplatky".

5. Faktor štěstí

Stal by se Bill Gates nejbohatším mužem planety, kdyby IBM s žádostí o vývoj operačního systému pro své osobní počítače oslovila někoho jiného? Patřil by dnes internetový obchod Amazon.com k největším na světě, kdyby jej Jeff Bezos nevytvořil v době vrcholící technologické bubliny? Možná ano, možná ne. "V podnikání můžete jeden den vystoupat až na úplný vrchol, ale druhý den můžete spadnout na samé dno," píše v knize The Click Moment Frans Johansson.

Jedinečná příležitost může i bez sebemenší snahy přistát na stole ze dne na den skutečně komukoli, a nemá proto cenu doufat a se založenýma rukama čekat, že těmi šťastnými budete zrovna vy. Své snahy nikdy nevzdávejte a pamatujte, že štěstí přeje připraveným.

Zdroj: Openforum.com

reklama
reklama